Stipender og refusjon av utgifter for feltarbeid og masteroppgaver

Det er mulig å få innvilget refusjon av utgifter til feltarbeid/masteroppgaven etter en avsatt budsjettpost som vedtas av Instituttstyret ved ISS hvert år. Innvilgelse av refusjon  skjer på grunnlag av en faglig vurdering av prosjektet det søkes refusjon av utgifter til. Hvis det er flere kvalifiserte søkere enn det er budsjett til vil prosjektene rangeres etter:

1. Kvalitet på prosjektbeskrivelse
2. Normert studietid

Det er anledning til å søke refusjon til å dekke både igangsatte og framtidige prosjekter. Prosjektet må imidlertid ikke ligge mer enn seks måneder tilbake i tid.

Hvis du mottar midler til arbeidet med masteroppgaven, så må det nevnes tydelig hva midlene har gått til i oppgavens innledende del.

Søknadsfrist: 30. januar og 20. april

Søknader for UTV3091 må være mottatt innen 30.januar

OBS! Søkere er pliktige til å informere om man også søker om, eller har fått innvilget, midler fra andre.

Bachelorstudenter UTV3091

Det kan søkes om midler til:

1) Feltarbeid

Alle bachelorstudenter på UTV kan søke om inntil kr 2000 til å dekke refusjon av reiseutgifter ved feltarbeid.

Masterstudenter HGO4090, OLA4090 og SOS4090

Det kan søkes om midler til:

2) Refusjon av reiseutgifter i forbindelse med datainnsamling

Det kan søkes om refusjon av reiseutgifter i forbindelse med datainnsamling. Dette innebærer refusjon av utgifter som fly-, tog- og bussbilletter, vaksiner og visum. Merk at du må levere inn orginale kvitteringer på norsk eller engelsk.

Det er ikke mulig å søke om refusjon for å dekke utgifter for tolk, kost og losji eller utstyr som kan brukes etter studiet er fullført (f eks kamera og opptaksutstyr).

- Sør-Norge (til Trondheim): opp til 2000 NOK
- Nord-Norge: opp til 5000 NOK
- Europa: opp til 10 000 NOK
- Utenfor Europa: opp til 15 000 NOK

3) Refusjon av ekstrautgifter i forbindelse med datainnsamling

Det kan søkes om midler i forbindelse med kjøp av datasett eller andre utgifter i forbindelse med datainnsamling.

4) Konferanser og seminardeltagelse som er direkte knyttet til tema i masteroppgaven

Refusjon gis fortrinnsvis til studenter som skal presentere papers eller som kan dokumentere annen aktiv deltagelse. Det vil kun unntaksvis gis støtte til konferansedeltagelse uten framlegging av eget innlegg.

5) Språkvask

Hvis du skriver masteroppgave på et språk som ikke er ditt morsmål, kan du få dekket utgifter til språkvask. Dette gjelder ikke studenter som skriver på engelsk.

Har du dysleksi kan du også få dekket utgifter til språkvask. Bekreftelse på forholdet må legges ved søknaden.

Ved innvilgelse av språkvask vil det være instituttet som håndterer fakturering av tjenesten.

Søknadsprosess

Hvordan søke

Fyll ut søknadsskjema

Merk at søknadene behandles etter søknadsfristene har gått ut.

For søknad om refusjon etter punkt 2) eller punkt 3) skal søknaden inneholde følgende:

1. Prosjektbeskrivelse
      2. En begrunnelse for hvorfor, og på hvilken måte utgiftene er viktig for gjennomføringen av masteroppgaven.
      3. Budsjett (spesifiser utgifter; for eksempel flybilletter kr xxxx, vaksine kr xxxx)
      4. Fremdriftsplan
      5. Navn og evt. anbefaling fra veileder

Ved søknad om refusjon etter punkt 4 må søknaden inneholde:

1. En begrunnelse for hvorfor, og på hvilken måte utgiftene er viktig for gjennomføringen av masteroppgaven.
      2. Budsjett
      3. Navn og evt. anbefalingsbrev fra veileder

Ved søknad om støtte etter punkt 5 må søknaden inneholde:

1. Navn på språkvasker og kompetanse.
      2. Ved dysleksi: bekreftelse på dysleksi-diagnose fra logoped eller spesialpedagog må legges ved søknaden.
      3. Kvittering for språkvask.

Utbetaling av støtten

For å få refundert beløpet må du bruke DFØ betalmeg

1. Logg inn i Betalmeg via ID-porten (eller Feide-inlogging)
      2. Trykk på «registrer utgiftrefusjon».
      3. Lag ny (bilde)
        Bilde av DFØ betalmeg
      4. Skriv inn inn «refusjon av utgiter og emnekode»  på formål og velg kostnadsfordeling annen
        Bilde av DFØ betalmeg
      5. Se bilde under og fyll inn følgende:
        «Kostnadssted» er institutt for sosiologi og samfunnsgeogr
        «Arbeidsordre» er delprosjektkode: 102605003
      6. Trykk på «trinn 2»
      7. Trykk på «Legg til utgiftspost»
        Bilde fra DFØ betalmeg
      8. Deretter legger du inn følgende:
        «Type»: Refusjon div. andre utg.
        «Beløp»: legg inn beløpet du har fått godkjent til for eksempel flybilletter
        «Beskrivelse»: Beskriv utgiften; for eksempel flybilletter
      9. Last opp kvittering for utgiften

Merk; hvis du har fått innvilget refusjon av flere type utgifter må det opprettes en utgiftspost per utgift og lastes opp kvittering.

10. «Under Generelle vedlegg» må du laste opp tildelingsbrevet fra Instituttet.
        Bilde fra DFØ betalmeg
      11. «Gå til innsending» og trykk «send» i nederste hjørne.
      Publisert 12. okt. 2023 08:17 - Sist endret 14. mars 2024 08:52