Parterapi og gruppeterapi mellom oljebransjen og miljøvernere

David Jordhus-Lier (ISS) har ledet et flerårig forskningsprosjekt om oljearbeidernes rolle i klimapolitikken. Under forskningsdagene la han fram noen av funnene og fikk også bivånet samtaler, der representanter fra oljebransjen og miljøbevegelsen prøvde å sette seg inn i hverandres situasjon.

Bildet kan inneholde: bukse, jeans, sko, bein, verden.

Gruppeterapi: Jonas Kittelsen, Gyna Gylver,  Sindre Kvil og  Atle Forfang Rostad fikk hjelp av Magnus Marstrand til å snakke sammen.(Foto: Gro Lien Garbo/UiO)

Siden oljeskam-debatten i 2019 har det vært mye fokus på den følelsesladde polariseringen som har preget ordskiftet i aviser og sosiale medier, og flere initiativer har forsøkt å få fløyene i debatten til å snakke bedre sammen. Professor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi, David Jordhus-Liers forskningsprosjekt WAGE er et viktig bidrag til en mer løftet samtale.

Ordstyrer for samtalen «Fra polarisering til handlekraft i klimadebatten»  Magnus Marsdal, som både er leder av Manifest Tankesmie og forfatter av boka Parterapi bidro til et slikt løft først med parterapi den 20. september i Domus Bibliotheca. Det begynte med Atle Forfang Rostad, industritillitsvalgt fra Fellesforbundet og Gina Gylver, leder for Natur og Ungdom. Parterapien ble så utvidet til gruppeterapi og utvidet med Jonas Kittelsen, klima og miljøaktivist fra Extinction Rebellion og Sindre Kvil, spesialrådgiver i Industri Design.

På rett sted til rett tid

David Jordhus-Lier innledet og fortalte at de med forskningsprosjektet WAGE i stor grad opplevde å være på rett sted til rett tid som samfunnsforskere. Startskuddet for prosjektet gikk da skolestreikene og Greta Thunberg var mest i vinden og ordet oljearbeider figurerte i norske medier som aldri før.  Frontene var steile.  Noe av intensjonen bak prosjektet har vært å få de ulike fløyene - miljøbevegelsen og oljenæringen - til å forholde seg til hverandres fakta. (Les omfattende sak om prosjektet: Stolthet og fordom i den norske oljealderen.)

Bildet kan inneholde: ledd, bukse, møbler, bord, verden.
Magnus Marsdal og David Jordhus-Lier oppsummerer gruppeterapien i Domus Bibliotheca. (Foto: Gro Lien Garbo/UiO)

Mye av bakteppet fra tidligere debatter er kjent. Den norske klimadebatten har vært preget av polarisering. En utålmodig miljøbevegelse har etterlyst politisk handling, og mener vi ikke kan ha en troverdig klimapolitikk uten en utfasing av petroleumsutvinning på norsk sokkel. Industriforbund og oljearbeidere har opplevd miljøbevegelsens budskap som stigmatiserende, og har sammen med arbeidsgivere i bransjen mobilisert for å beskytte rammebetingelsene til norsk petroleumsindustri.

Ingen vil skru igjen krana momentant

Deltakerne i debatten i Domus Bibliotheca evnet å snakke sammen på tvers av ulike ståsteder. En felles forståelse for at oljen må utfases, om enn ikke når, hadde de felles. Leder for Natur og ungdom Gina Gylver tok til orde for at politikere og ander må slutte å si at miljøbevegelsen vil skru igjen oljekrana fra en dag til en annen.

- Det er det faktisk ingen av oss som mener, understreket hun.  Både Gylver og de ander paneldeltakerne mente at langsiktighet, politisk vilje og modig ledersak er viktig for å få til en bedre klimapolitikk.

Å sikre tidligere oljearbeidere grønne, relevante arbeidsplasser var også et viktig moment, som ble trukket fram av flere. Flere av deltakerne i terapien hadde gjort liknende øvelser tidligere og også denne seansen viste at det faktisk går an å nærme seg hverandre og å snakke med innestemme med folk man i utgangspunktet er nokså uenige med.

Publisert 26. sep. 2023 14:04 - Sist endret 26. sep. 2023 14:17