Batterier og utvikling: Årets Tschudi-forelesning

Hvilke konsekvenser får den enorme etterspørselen av batteridrevet energi for verden? Det spørsmålet gikk professor Gavin Bridge inn på under sin Tschudi-forelesning.

Bildet kan inneholde: landkjøretøy, kjøretøy, bil, motorkjøretøy, hette.

Billading og flere elbiler driver batterietterspørselen opp. Fotoillustrasjon: Colourbox

Tschudi-forelesningen i Samfunnsgeografi var tenkt som en årlig forelesning ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi. Det satt pandemien en midlertidig stopper for, men i høst var serien endelig tilbake igjen.

Årets foreleser var Gavin Bridge, professor i geografi ved Durham Universitet, som lenge har vært spesielt interessert i utvikling knyttet til naturressurser. Bridge er også tilknyttet forskningssenteret Include ved Universitetet i Oslo.

Gavin Brigde
Gavin Brigde. Foto: Universitetet i Durham

– Gavin Bridge var uten tvil rett person for årets forelesning, på et tidspunkt hvor batteriproduksjon står høyt på den politiske agendaen i Norge. For Samfunnsgeografi ved UiO som sådan er han av stor interesse fordi flere av oss forsker på ulike aspekter ved energiovergang og bærekraft. Tematikken er også noe som i behørig grad er løftet frem i undervisningsporteføljen, og er blitt ytterligere styrket de siste årene. Videre er Bridge sin tilnærming gjennom politisk økonomi, globale forsyningskjeder og produksjonsnettverk svært relevant både i vår økonomiske geografi og utviklingsgeografi. Det er gledelig å kunne tilby en forelesning med bro til Aadel Brun Tschudis store engasjement for utviklingsgeografi, sier Hege Merete Knutsen, forskningsleder for samfunnsgeografi.

Om forelesningen

Økende etterspørsel etter lagring av elektrisk energi skaper nye transnasjonale økonomier innen batteriproduksjon der bedrifter, stater og andre aktører samarbeider og konkurrerer om å skape verdi. Den økende byggingen av 'gigafabrikker' er velkjent, men hva med de bredere geografiske konsekvensene som batteriproduksjonen medfører? Hvilke verdener blir formet gjennom økningen av energilagring i elektriske kjøretøy og stasjonære applikasjoner? I denne diskusjonen belyser han noen av de nye geografiske aspektene ved produksjonen av litium-ion-batterier, fra produksjon av råvarer til resirkulering. Bridge fremhever en grunnleggende spenning mellom globalisering av forsyningskjeder for å redusere kostnader og staters geopolitiske strategier for å 'in-house' batteriproduksjon og beskytte viktige deler av forsyningskjeden. Han viser hvordan handlingene til bedrifter, stater og samfunn omformer økonomiske og utviklingsgeografier langs hele verdikjeden.

Hvem var Tschudi?

Tschudi-forelesningen er en minneforelesning til ære for Aadel Brun Tschudi (1909 – 1980), som var en av Norges fremste samfunnsgeografer.

Tschudi startet utviklingsgeografi som fag ved Universitetet i Oslo i 1973, som da var studier for å øke innsikten i årsaker til de vedvarende dårlige levekårene i utviklingsland. Flere stipendiater ble ansatt, og Tschudi var aktivt med i forarbeider til flere forskningsprosjekt, i tillegg til sin egen forskning. Hennes forskning dreide seg hovedsakelig om Kinas politikk og utvikling, hvor hun vokste opp til hun var 14 år, norsk landbruk, landsbygdsutvikling i utviklingsland og kulturlandskapsgeografi.

Tschudi var også redaktør av Norsk geografisk tidsskrift fra 1967 til 1973. Hun ble innvalgt som medlem av Det Norske Videnskaps-Akademi i 1977. Hun sluttet ved UiO i 1979, og døde i 1980.

Les mer om Aadel Brun Tschudi her.

Publisert 27. okt. 2023 18:27 - Sist endret 29. okt. 2023 19:22