Rune Flaaten Bjørk

Faglige interesser
-
Utviklingspsykologi
-
Selvregulering og emosjonsregulering
-
Forebyggingspsykologi
-
Klinisk psykologi med barn, ungdom og familier
-
Kognitiv atferdsterapi
-
Arv og miljø, tvillingstudier, atferdsgenetikk
PhD-prosjekt:
I vårt forskningsprosjekt undersøker vi effekten av en intervensjon (Tuning in to Kids) rettet mot øke barns emosjonelle kompetanse.
Tuning in to Kids er et australsk evidensbasert, emosjonsfokusert foreldreveiledningsprogram utviklet for førstelinja. Målsetningen med programmet er å styrke barns emosjonelle kompetanse gjennom å lære foreldre å bli emosjonsveiledere for sine barn.
Bakgrunn
-
Cand. Psychol, Psykologisk institutt, UiO høst 2004.
-
Klinisk psykolog ved Ringerike BUP fra 2005 til 2009.
-
Klinisk psykologspesialist og kommunepsykolog fra 2009 til 2016.
-
Stipendiat i utviklingspsykologi, Psykologisk institutt, UiO, fra høsten 2016.
Publikasjoner
-
Bjørk, Rune Flaaten; Bølstad, Evalill; Pons Piulats, Francisco Maria & Havighurst, Sophie (2022). Testing TIK (Tuning in to Kids) with TEC (Test of Emotion Comprehension): Does enhanced emotion socialization improve child emotion understanding? Journal of Applied Developmental Psychology. ISSN 0193-3973. 78. doi: 10.1016/j.appdev.2021.101368.
-
Bølstad, Evalill; Havighurst, Sophie S.; Tamnes, Christian K.; Nygaard, Egil; Bjørk, Rune Flaaten & Stavrinou, Maria [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2021). A Pilot Study of a Parent Emotion Socialization Intervention: Impact on Parent Behavior, Child Self-Regulation, and Adjustment. Frontiers in Psychology. ISSN 1664-1078. 12, s. 1–15. doi: 10.3389/fpsyg.2021.730278. Fulltekst i vitenarkiv
-
Bjørk, Rune Flaaten; Havighurst, Sophie Seychelle; Pons, Francisco & Karevold, Evalill Bølstad (2020). Pathways to behavior problems in Norwegian Kindergarten Children: The role of parent emotion socialization and child emotion understanding. Scandinavian Journal of Psychology. ISSN 0036-5564. doi: 10.1111/sjop.12652.
-
Bjørk, Rune Flaaten (2015). Mestring av presentasjoner i skolen. Tidsskrift for kognitiv terapi. ISSN 1504-3142. 16(3), s. 6–17.
-
Bjørk, Rune Flaaten & Neumer, Simon-Peter (2010). Evidensbasert psykologisk praksis i praksis. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470. 47(10), s. 937–941.
-
Kendall, Phillip, C; Bjørk, Rune Flaaten; Arnberg, Kasper; Neumer, Simon-Peter; Khanna, Muniya & Hudson, Jennifer [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2011). Mestringskatten for ungdom. Kognitiv atferdsterapi for ungdom med angst. Terapeutmanual. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01742-6. 75 s.
-
Kendall, Phillip C.; Bjørk, Rune Flaaten; Arnberg, Kasper; Neumer, Simon-Peter; Khanna, Muniya & Hudson, Jennifer [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2011). Mestringskatten for ungdom. Kognitiv atferdsterapi for ungdom med angst. Arbeidsbok. Universitetsforlaget. ISBN 978-82-15-01743-3. 77 s.
-
Bjørk, Rune Flaaten (2003). En pøbel på gangen. Impuls : Tidsskrift for psykologi. ISSN 0801-2911. 58, s. 82–83.