Faglige interesser
-
Utviklingspsykologi
-
Emosjoner og kognisjon i læring.
-
Interesse, motivasjon og læring i matematikk og naturfag
-
Matematikk- og naturfagsdidaktikk
-
Matematikkvansker
-
Spesifikke lærevansker
PhD-prosjektet
En Aha-opplevelse, er følelsen som oppstår i forbindelse med plutselig innsikt og forståelse. Den innsikt og forståelse som barn oppnår gjennom Aha-opplevelser er spesielt interessant fordi de inneholder både emosjoner og kognisjon. Til nå er det gjort lite forskning på barns forståelse av slike opplevelser. Vi ønsker å finne ut hva som er den nederste aldersgrensen for når barn opplever aha-øyeblikk, og å finne kunnskap om utviklingsløpet for forståelsen av aha-opplevelser i aldersgruppen 4 til 8 år. Et av målene med mitt doktorgradsprosjekt er å bidra til kunnskap som kan brukes til å støtte barn i læring og utviklingen av forståelse for egne læringsprosesser.
Hovedveileder: Rolf Reber
Bakgrunn
Akademisk
Master i Spesialpedagogikk, retning Spesifikke lærevansker (Universitetet i Oslo)
Bachelor i Bioteknologi (Norges miljø og biovitenskapelige universitet)
Praktisk-pedagogisk utdanning (Årshenhet ved Universitetet i Oslo)
Design og kommunikasjon i digitale medier (Årsenhet ved OsloMet)
Praktisk
Matematikk og naturfagslærer 2009-2020 (Engebråten skole i Oslo).
I media
Frøjd, E. (Programleder). (2020). Elever som lever i fattigdom - hvordan påvirker det skolehverdagen? [Audio Podkast]. Utdanningsvitenskapelig fakultet ved UIO.
Vartun, M. & Tjora A.D. (2019,09.12). Barn må forstå både språk og regning i matte. Forskning.no