Jens Jungblut

Faglige interesser
Mine forskningsinteresser omfatter partipolitikk, politikkutforming og offentlig styring av utdanningspolitikk med fokus på høyere utdanning, organisatoriske endringer i høyere utdanning, (vitenskapelig) ekspertise i politikkrådgivning, høyere utdanning i Afrika, og studentforeningers rolle i høyere utdanning.
Undervisning
- STV1555 – The 2020 US Elections in a Global Context
- STV2420 – Theorizing Public Organizations
- STV4428B – Teorier om offentlig politikk: nasjonalt og internasjonalt
- STV4447 – The Politics of Education and Research Policies
- STV 4910 – Designseminar i statsvitenskap
- OADM2100 – Managing and leading public organizations
Bakgrunn
Min bakgrunn er fra statsvitenskap med fokus på offentlig politikk / offentlig forvaltning samt komparativ politikk. Før jeg begynte å jobbe ved Institutt for statsvitenskap ved Universitetet i Oslo hadde jeg en stilling som postdoktor ved Scandinavian Consortium for Organizational Research (SCANCOR) ved Stanford University. Før det var jeg postdoktor og koordinator for temaområdet "Governance and Organization" ved International Centre for Higher Education Research (INCHER) ved Universität Kassel.
Jeg har min PhD fra Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo (2016) og jeg har en mastergrad i statsvitenskap fra Johannes Gutenberg-Universität Mainz (2010). Jeg har vært gjesteforsker ved Nuffield College ved University of Oxford og Institutt for politikk og offentlig administrasjon ved Universität Konstanz. Videre har jeg undervist ved Institutt for statsvitenskap ved Johannes Gutenberg-Universität Mainz, Georg-August-Universität Göttingen, og Nanyang Technological University Singapore.
Publikasjoner
- Blum, Sonja & Jungblut, Jens (2020). Besondere Freiheit, besondere Verantwortung? Eine empirische Studie zur deutschen Politikwissenschaft in der Politikberatung / Academic Freedom, Academic Responsibility? An Empirical Study on the Policy-advisory Role of German Political Scientists. Der moderne Staat. ISSN 1865-7192. 13(2), s 486- 506 . doi: https://doi.org/10.3224/dms.v13i2.12
- Jungblut, Jens (2020). European Research Area, In Marylin J. Amey & Miriam E. David (ed.), SAGE Encyclopedia of Higher Education. Sage Publications. ISBN 9781473942912. chapter. s 491 - 496
- Jungblut, Jens (2020). Nordic Countries, Higher Education in, In Marylin J. Amey & Miriam E. David (ed.), SAGE Encyclopedia of Higher Education. Sage Publications. ISBN 9781473942912. chapter. s 1103 - 1108
- Jungblut, Jens Patrick Wilhelm; Maassen, Peter & Elken, Mari (2020). Quo Vadis EHEA: Balancing Structural Continuation and Political Variety, In European Higher Education Area: Challenges for a New Decade. Springer. ISBN 9783030563158. NA. s 391 - 415 Fulltekst i vitenarkiv.
- Reymert, Ingvild S; Jungblut, Jens Patrick Wilhelm & Borlaug, Siri Brorstad (2020). Are evaluative cultures national or global? A cross-national study on evaluative cultures in academic recruitment processes in Europe. Higher Education. ISSN 0018-1560. . doi: 10.1007/s10734-020-00659-3 Fulltekst i vitenarkiv. Vis sammendrag
- Zapp, Mike; Jungblut, Jens & Ramirez, Francisco O. (2020). Legitimacy, stratification, and internationalization in global higher education: the case of the International Association of Universities. Tertiary Education and Management. ISSN 1358-3883. . doi: 10.1007/s11233-020-09062-0
- Seidenschnur, Tim; Veiga, Amélia; Jungblut, Jens & Magalhães, António (2019). Hopes, beliefs, and concerns: narratives in German and Portuguese universities regarding Brexit. Higher Education. ISSN 0018-1560. 79(5), s 867- 884 . doi: 10.1007/s10734-019-00443-y Fulltekst i vitenarkiv.
- Dobbins, Michael & Jungblut, Jens (2018). Higher Education Governance, In Anne Hynds (ed.), Oxford Bibliographies in Education. Oxford University Press. ISBN 9780199756810. Bibliography. Fulltekst i vitenarkiv.
- Maassen, Peter; Jungblut, Jens & Elken, Mari (2020). Quo vadis European Higher Education Area: balancing structural continuation and political variety.
- Reymert, Ingvild S; Jungblut, Jens & Borlaug, Siri Brorstad (2019). National or global standards? A cross-national study on assessment criteria in academic recruitment processes in Europe.