EILIN er stedet der undervisere får bistand til små og store utviklingsprosjekter. Tjenesten er fægnær og tilrettelegger for erfaringsdeling, kompetanseheving og pedagogisk utviklingsarbeid ved SV-fakultetet. Vi tilbyr også støtte og hjelp til IT i utdanningen.
Målsetning
- EILIN skal fremme studentaktive læringsformer og varierte vurderingsformer gjennom bruk av digitale verktøy i samspill med tradisjonelle/etablerte undervisningsformer.
- Gjennom EILIN vil SV-fakultetet bidra til utvikling av undervisernes digitale ferdigheter og undervisningskompetanse gjennom å tilby digital infrastruktur og tekniske og pedagogiske støttefunksjoner.
- Virkemidlene skal støtte opp om læringsmålene underviserne ønsker å oppnå. SVs undervisere skal være godt kjent med digitale verktøy og de muligheter og begrensninger disse har, for å gjøre bevisste, kvalifiserte valg av virkemidler som støtter og fremmer læring.
- EILIN vil bringe sammen teknisk og pedagogisk kompetanse for å skape et fagnært tilbud til fakultetets undervisere.
Strategiske områder
EILINs hovedfokus er å legge til rette for og stimulere til mer studentaktive læringsformer ved SV-fakutletet, og berører flere av fakultetets strategiske områder:
- Studentaktiv læring
- Arbeidslivsrelevans og samfunnskontakt
- Etter- og videreutdanning
- Bærekraft
- Tverrfaglighet
Satsninger 2022/2023
Universell utforming
Mål: fjerne barrierer for enhetene knyttet til universell utforming, og øke kunnskapen om og kompetansen på universell utforming ved fakultetet.
Vi har fått midler fra SK-ITU til denne satsningen
Tiltak:
- EILIN førstelinje tilbyer bistand til ansatte med universell utforming av undervisningsressurser (Canvas, Power Point, nettsider ol.), inkludert teksting av undervisningsvideoer.
- pilotere fullskala universell utforming av 1-3 emner pr. semester i prosjektperioden (2022-2025)
- innføring av Ally
- Vi vil samarbeide med USIT om opplæring, oppfølging og evaluering av prøveordningen med universell utforming
Førsteårsopplevelsen
Mål: Økt kunnskap om hvordan nye studenter opplever møtet med studiene våre.
Tiltak:
- Gjennomføre førsteårsanalyse som emneevaluering
- Se nærmere på frafallsstatistikk
- Innhente erfaringer fra tiltak på enhetene
Canvas og Inspera: fra administrering av læring til støtte for læring
Mål: undervisere skal få hjelp til å utvikle Canvas og Inspera slik at plattformene blir bedre integrert i læringsdesignet.
Tiltak:
- kartlegge organisering og kompetanse på fakultet- og enhetsnivå
- sikre best mulig organisering i administrativ linje
- tilby kompetanseheving etter behov
Vurderingformer
Mål: Tydeliggjøre mulighetene som ligger i å utvikle mer varierte eksamensformer med god sammenheng mellom undervisning og vurdering
Tiltak:
- Utvikle av ressurser og opplæring for vitenskapelig ansatte og administrasjon
Kunstig intelligens i utdanning
Mål: undervisere skal få fagnær bistand til å håndtere KI-problemstillinger utdanningene.
Tiltak:
- Følges opp gjennom AI Task Force H23
- Avklare EILINs rolle i AI-støtte når AI Task Force avvikles
Fremtidens seminarrom
Mål: fakultetets undervisere og studenter skal ha velegnede seminarrom til en rekke ulike undervisningsformer. Fakultetets seminarrom skal inspirere til og legge til rette for bruk av nye undervisningsformer
Eget prosjekt ledet av Kari Henriksen
Tiltak:
- Utrede behov
- Lage forslag til oppgradering
- Innkjøp og installasjon
Involvering av vitenskapelig ansatte
Vi samarbeider med seks fremragende undervisere, støttet av tre vitenskapelig assistenter. Disse utgjør EILINs læringskontaktnettverk.
Studentmedvirkning
EILIN skal samarbeide med studentene om kvalitetstutvikling. Studentene er involvert i EILIN på flere måter: