Ole Aasvik

Ph.d.-kandidat

Faglige interesser

  • Sosialpsykologi

  • Metode

  • Individuelle forskjeller

  • Gruppedynamikk

  • Transportatferd

PhD-prosjektet

Prosjektet «Autonom mobilitet som en tjeneste (AutoMaas)» dreier seg om folks aksept og bruk av selvkjørende kjøretøy. Ruter administrerer kollektivtransporten i Osloregionen og har en uttalt ambisjon om å tilby «Mobility as a service» (Maas) med autonome kjøretøy. En pilot med små autonome kjøretøy (4-6 passasjerer) i kollektivtransporten er lansert av Ruter i Ski, like ved Oslo. Til å begynne med vil tjenesten fungere som en vanlig bussrute, men kjøretøyene er utstyrt for selvkjøring, og målet er å kjøre uten sikkerhetsføreren trenger å gripe inn. På sikt er ambisjonen å fjerne sjåføren og tilby en ekte Maas-transport der kunder kan bestille kjøretøyet etter behov, men vil måtte dele kjøretøyet med andre som skal samme vei.

En betingelse for å lykkes med et delt selvkjørende Maas-tilbud, er at passasjerene tør å dele turer med fremmede også når det ikke er en sikkerhetsfører om bord. De må, med andre ord, ikke bare stole på teknologien og sikkerhetssystemene i kjøretøyene; de må også stole på medpassasjerene. Hvordan folk vil reagere i slike situasjoner vet vi lite om.

AutoMaas vil undersøke hvilke faktorer som påvirker aksepten av autonome kjøretøyer i kollektivtransportsystemet, og spesielt nøkkelspørsmålet om å stole på å dele kjøretøy med fremmede uten en sikkerhetsfører om bord.

I nært samarbeid med viktige interessenter vil AutoMaas kartlegge, teste og implementere tiltak for å øke tilliten og fremme bruken av en slik tjeneste. Vi vil gjennomføre felteksperimenter for å undersøke hvordan faktorer som design av interiør og eksteriør, og digital informasjon, kan brukes for å fremme tillit og bruk. I AutoMaas-prosjektet vil vi også teste eksisterende psykologiske atferdsmodeller om tillit til og aksept av ny teknologi samt aksept av turdeling, ved hjelp av en omfattende survey. AutoMaas vil også produsere en mal for hvordan slik kjøretøy bør designes for å maksimere tillit, som kan inkluderes i Ruters generelle retningslinjer for kjøretøydesign for offentlig autonom transport.

Bakgrunn

  • Ansatt som forsker ved Transportøkonomisk institutt fra 2017

  • Mastergrad i sosialpsykologi ved Universitetet i Oslo 2017

  • Vit. ass. ved Universitetet i Oslo 2015/2016

  • Bachelor i helse- og sosialpsykologi ved Universitetet i Oslo 2015

Forskningsteam

Hovedveileder: Førsteamanuensis ved UiO Pål Ulleberg

Biveileder: Professor ved TU Delft og forsker ved TØI, Marjan Hagenzieker

Finansiering og samarbeid

Prosjektet er finansiert av Norges forskningsråd (NFR) som et innovasjonsprosjekt i offentlig sektor.

Prosjektet er et samarbeid mellom Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo, Transportøkonomisk institutt, TU Delft i Nederland, Ruter, BaneNor, Statens vegvesen og Viken fylkeskommune.

Emneord: Sosialpsykologi, Teknologi

Publikasjoner

  • Bjørnskau, Torkel; Aasvik, Ole; De Ceunynck, Tim; Fyhri, Aslak; Hagenzieker, Marjan Paula & Johnsson, Carl [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2023). “Game over” for autonomous shuttles in mixed traffic? Results from field surveys among pedestrians and cyclists on how they interact with autonomous shuttles in real-life traffic in Norway. Transportation Research Interdisciplinary Perspectives (TRIP). 18(March), s. 1–15. doi: 10.1016/j.trip.2023.100781. Fulltekst i vitenarkiv
  • Aasvik, Ole & Fyhri, Aslak (2022). Distracting or informative? Examining signage for cyclists using eye-tracking. Traffic Safety Research (TSR). 2, s. 1–14. doi: 10.55329/wxcy5694. Fulltekst i vitenarkiv
  • De Ceunynck, Tim; Pelssers, Brecht; Bjørnskau, Torkel; Aasvik, Ole; Fyhri, Aslak & Laureshyn, Aliaksei [Vis alle 9 forfattere av denne artikkelen] (2022). Interact or counteract? Behavioural observation of interactions between vulnerable road users and automated shuttles in Oslo, Norway. Traffic Safety Research (TSR). 2, s. 1–24. doi: 10.55329/fbhr3456. Fulltekst i vitenarkiv
  • Mirnig, Alexander G.; Gärtner, Magdalena; Fröhlich, Peter; Wallner, Vivien; Dahlman, Anna Sjörs & Anund, Anna [Vis alle 12 forfattere av denne artikkelen] (2022). External communication of automated shuttles: Results, experiences, and lessons learned from three European long-term research projects. Frontiers in Robotics and AI. ISSN 2296-9144. 9, s. 1–26. doi: 10.3389/frobt.2022.949135. Fulltekst i vitenarkiv
  • Aasvik, Ole & Bjørnskau, Torkel (2021). Cyclists' Perception of Maintenance and Operation of Cycling Infrastructure—Results From a Norwegian Survey. Frontiers in Psychology. ISSN 1664-1078. 12, s. 1–11. doi: 10.3389/fpsyg.2021.696317. Fulltekst i vitenarkiv
  • Høye, Alena; Johansson, Ole Jørgen & Hesjevoll, Ingeborg Storesund (2020). Safety equipment use and crash involvement among cyclists – Behavioral adaptation, precaution or learning? Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. ISSN 1369-8478. 72(July), s. 117–132. doi: 10.1016/j.trf.2020.05.002. Fulltekst i vitenarkiv
  • Fyhri, Aslak; Johansson, Ole & Bjørnskau, Torkel (2019). Gender differences in accident risk with e-bikes—Survey data from Norway. Accident Analysis and Prevention. ISSN 0001-4575. 132(November), s. 1–8. doi: 10.1016/j.aap.2019.07.024. Fulltekst i vitenarkiv
  • Sagberg, Fridulv; Johansson, Ole & Sundfør, Hanne Beate (2019). Combining roadside interviews and on-road observation for assessing prevalence of driver inattention. Transportation Research Part F: Traffic Psychology and Behaviour. ISSN 1369-8478. 62(April), s. 305–315. doi: 10.1016/j.trf.2019.01.004. Fulltekst i vitenarkiv
  • Johansson, Ole Jørgen & Fyhri, Aslak (2017). “Maybe I Will Just Send a Quick Text…” – An Examination of Drivers’ Distractions, Causes, and Potential Interventions. Frontiers in Psychology. ISSN 1664-1078. 8(1957), s. 1–15. doi: 10.3389/fpsyg.2017.01957. Fulltekst i vitenarkiv
  • Johansson, Ole Jørgen & Kunst, Jonas R. (2017). Explaining prejudice toward the mentally ill: A test of sociopolitical, demographic, and socioeconomic factors. Journal of Applied Social Psychology. ISSN 0021-9029. 47(12), s. 682–695. doi: 10.1111/jasp.12483. Fulltekst i vitenarkiv

Se alle arbeider i Cristin

  • Pokorny, Petr & Aasvik, Ole (2021). Friend of foe? How people react to automated shuttles - an engineer and a psychologist share insight .
  • Uhlving, Vibeke Milch; Weyde, Kjell Vegard; Hagenzieker, Marjan; Aasvik, Ole & Rostoft, Marianne Stølan (2023). Avanserte førerstøttesystemer og integrerte skjermer - Hvordan påvirker de føreratferd? Transportøkonomisk institutt. ISSN 978-82-480-1519-2.
  • Aasvik, Ole & Sagberg, Fridulv (2023). Evaluering av den nasjonale oppmerksomhetskampanjen "Takk for oppmerksomheten" - En undersøkelse med fire ulike datainnsamlingsmetoder i perioden 2018 - 2022. Transportøkonomisk institutt. ISSN 978-82-480-2008-0.
  • Johansson, Ole Jørgen Aasvik & Rostoft, Marianne Stølan (2023). Omkamp om oppmerksomheten. Transportøkonomisk institutt. ISSN 978-82-480-1937-4.
  • Pokorny, Petr; Bjørnskau, Torkel & Aasvik, Ole (2022). Automated shuttles in a residential area - Video observations of interactions with other road users in Ski - Hebekk. Transportøkonomisk institutt. ISSN 978-82-480-1973-2.
  • Fyhri, Aslak; Johansson, Ole & Hesjevoll, Ingeborg Storesund (2021). Ny sykkelveivisning i Oslo - Før- og etterundersøkelse av forsøksstrekningen «Rute 2». . Transportøkonomisk institutt. ISSN 978-82-480-2346-3.
  • Fyhri, Aslak; Sagberg, Fridulv; Bjørnskau, Torkel & Aasvik, Ole (2020). Sykkelpilot – Sykkelgate med begrenset biltrafikk i Porsgrunn. . Transportøkonomisk institutt. ISSN 978-82-480-2311-1.
  • Fyhri, Aslak; Sagberg, Fridulv; Bjørnskau, Torkel; Johansson, Ole & Karlsen, Katrine (2020). SykkelPiloter: Evaluering av tiltaket «sharrows». Transportøkonomisk institutt. ISSN 978-82-480-2309-8.
  • Bjørnskau, Torkel; Johansson, Ole Jørgen; Pokorny, Petr & Skender, Belma (2020). Publikums reaksjoner på selvgående driftsmaskin i Kongsberg. Transportøkonomisk institutt. ISSN 9788248023197.
  • Rynning, Maja Karoline; Hagen, Oddrun Helen; Johansson, Ole & Bjørnskau, Torkel (2020). Syklisters, gåendes og rullestolbrukeres vurdering av drift og vedlikehold. Gruppeintervjuer med ulike trafikantgrupper i byområdene Kristiansand, Oslo, Stavanger, Trondheim. Transportøkonomisk institutt. ISSN 978-82-480-2088-2.
  • Johansson, Ole & Bjørnskau, Torkel (2020). Fotgjengeres oppfatninger av drift og vedlikehold. Resultater fra en spørreundersøkelse i ni byområder. Transportøkonomisk institutt. ISSN 978-82-480-1732-5.
  • Johansson, Ole Jørgen & Bjørnskau, Torkel (2020). Fotgjengeres oppfatninger av drift og vedlikehold. Resultater fra en spørreundersøkelse i ni byområder. Transportøkonomisk institutt. ISSN 9788248017325.
  • Johansson, Ole & Bjørnskau, Torkel (2020). Syklisters oppfatninger av drift og vedlikehold. Resultater fra en spørreundersøkelse i ni byområder. Transportøkonomisk institutt. ISSN 978-82-480-1408-9.
  • Sagberg, Fridulv & Johansson, Ole (2019). Evaluering av føreropplæring for moped og lett motorsykkel. Sluttrapport. Transportøkonomisk institutt. ISSN 978-82-480-2266-4.
  • Johansson, Ole J. & Milch, Vibeke (2018). «Det er helt klart ikke et regnestykke» - Evaluering av gjennomføringen av praktisk førerprøve for personbil. Transportøkonomisk institutt. ISSN 978-82-480-2199-5.
  • Johansson, Ole J. & Bjørnskau, Torkel (2018). Evaluering av valgfaget trafikk. Transportøkonomisk institutt. ISSN 978-82-480-2179-7.
  • Fyhri, Aslak & Johansson, Ole J. (2018). Miniscenario: Økt omfang av elsykler. Transportøkonomisk institutt. ISSN 978-82-480-2130-8.
  • Sagberg, Fridulv & Johansson, Ole Jørgen (2018). Evaluering av føreropplæring for moped og lett motorsykkel. Førundersøkelse. Transportøkonomisk institutt. ISSN 978-82-480-2115-5.
  • Bjørnskau, Torkel; Hagen, Oddrun Helen & Johansson, Ole Jørgen (2017). Sykling i gågater. Trafikkomfang, samhandling og konflikter mellom syklister og fotgjengere i Torggata og Brugata i Oslo. Transportøkonomisk institutt. ISSN 978-82-480-2073-8.
  • Johansson, Ole Jørgen (2017). “Maybe I will just send a Quick Text…” Two Studies to Reduce and Explain Drivers’ Distractions. Universitetet i Oslo.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 29. apr. 2021 14:22 - Sist endret 16. jan. 2023 15:50