Forberedelser (1 time)
Lese:
- Azer, S. A. (2005). Challenges facing PBL tutors: 12 tips for successful group facilitation. Med Teach,27(8), 676-681.
- Hardman, J. (2016) Tutor-student interaction in seminar teaching: Implications for professional development, Active Learning in Higher Education, 17(1) 63–76.
Reflektere:
- Hvis du er seminarleder: hvilken rolle kan seminarene spille for studentenes læring i en universitetsutdannelse?
- Hvis du er læringsassistent/kollokviementor: hvordan kan du best støtte studentenes læring?
-
Hva tror du blir mest utfordrende for deg?
-
Hvilke utfordringer tror du studentene vil ha?
Refleksjonsoppgavene vil bli gjennomgått i samlingen.
Opplæring dag 1
- Velkommen og bli kjent
- Hvorfor seminar/kollokvie? Hva vet vi om læring i høyere utdanning? - v/ Siri Aamodt fra EILIN
-
«Hvordan støtte andre i å støtte seg selv?» v/ Ingerid Straume (Ph.D) fra Akademisk skrivesenter.
-
Seminarleder- og læringsassistentrollen kan være paradoksal. Dels skal man hjelpe andre som er mindre erfarne, men uten å ta over læreprosessen eller bli en slags «minilærer». Målet er å hjelpe andre til å bli selvdrevne og selvhjulpne. Så hvordan gjøres dette i praksis? Ingerid Straume fra Akademisk skrivesenter deler noen praktiske øvelser fra skrivesenterets opplæringsprogram, og forklarer pedagogikken som ligger til grunn.
-