Opplæring for studentassistenter - dag 1

Målet med opplæringen er å gjøre deg trygg i rollen, og gi deg noen verktøy for å jobbe med studentgrupper før du begynner å undervise

Forberedelser (1 time)

Lese:

Reflektere:

• Hvis du er seminarleder: hvilken rolle kan seminarene spille for studentenes læring i en universitetsutdannelse?
  • Hvis du er læringsassistent/kollokviementor: hvordan kan du best støtte studentenes læring?
  • Hva tror du blir mest utfordrende for deg?
  • Hvilke utfordringer tror du studentene vil ha?
Refleksjonsoppgavene vil bli gjennomgått i samlingen.

Opplæring dag 1

• Velkommen og bli kjent
  • Hvorfor seminar/kollokvie? Hva vet vi om læring i høyere utdanning? - v/ Siri Aamodt fra EILIN
  • «Hvordan støtte andre i å støtte seg selv?» v/ Ingerid Straume (Ph.D) fra Akademisk skrivesenter.

• Seminarleder- og læringsassistentrollen kan være paradoksal. Dels skal man hjelpe andre som er mindre erfarne, men uten å ta over læreprosessen eller bli en slags «minilærer». Målet er å hjelpe andre til å bli selvdrevne og selvhjulpne. Så hvordan gjøres dette i praksis? Ingerid Straume fra Akademisk skrivesenter deler noen praktiske øvelser fra skrivesenterets opplæringsprogram, og forklarer pedagogikken som ligger til grunn.

Påmelding

Publisert 23. juni 2022 13:44 - Sist endret 17. aug. 2022 11:20