Har laget kart over høyreekstrem vold i Europa

Studerer du høyreekstremisme? Nå kan du se hvor høyreekstreme har slått til med dødelige angrep i Vest-Europa siden 1990, samt hvor høyreekstrem terror uten dødelig utfall har rammet Europa siden 2015.

Kart over høyreekstrem vold i Europa

Interaktivt kart over alvorlig høyreekstrem vold i Vest-Europa siden 1990.

Kartet gir en oversiktlig, grafisk og geografisk fremstilling av hva som kjennetegner alvorlig høyreekstrem vold i Vest-Europa siden 1990 og hvor volden har rammet mest.

Detaljert oversikt

– Forhåpentligvis kan kartet bidra til økt oppmerksomhet og en faktabasert diskusjon om et fenomen som fortsetter å være en alvorlig samfunnsutfordring, sier nestleder i C-REX, Anders Ravik Jupskås, og legger til

– Vi håper at kartfunksjonen er nyttig både for journalister, sikkerhetstjenester, politiet, lærere, elever, forskere, studenter og beslutningstakere.

For eksempel gir kartet deg muligheten til å zoome helt ned til det nøyaktige stedet hvor angrepene fant sted og klikke på hendelsen for å lese mer om hva som skjedde.

Jevnlig oppdatering

Bildet kan inneholde: klær, briller, briller, øre, visjon omsorg.
Nestleder i C-REX, Anders Ravik Jupskås.

Du kan også lage din egen statistikk, dersom du er interessert i utviklingen innad i et land, eller hvilke grupper som er mest utsatte for høyreekstrem vold i dagens Vest-Europa.

Jupskås lover at kartet vil bli oppdatert årlig samtidig med datasettet som kartfunksjonen bygger på.

– Det gjør vi på våren etter at vi har gått gjennom relevante medieoppslag fra fjoråret, andre verdifulle kilder, konsultert nasjonale eksperter og kvalitetssikret dataene.

Godt samarbeid

Det digitale kartet er utviklet i samarbeid mellom C-REX – Senter for ekstremismeforskning, høyreekstremisme, hatkriminalitet og politisk vold ved Det samfunnsvitenskapelige fakultetet og IT-avdelingen på Universitetet i Oslo.

– Kartfunksjonen som vi har jobbet med som et sideprosjekt gjennom hele 2022, har blitt veldig bra.

– Å utvikle en slik kartfunksjon krever en type kompetanse som vårt senter ikke har. Derfor var vi veldig glade for at IT-avdelingen ved UiO satte av ressurser til å jobbe med dette. Her har vi hatt et svært godt samarbeid med Knut Waagan ved seksjon for datahåndtering, avslutter Jupskås.

Av Svein Harald Milde
Publisert 14. feb. 2023 15:15 - Sist endret 31. mars 2023 14:25