Publisert 20. des. 2012 09:22

Professor Tore Slaatta, Institutt for Medier og kommunikasjon har gått hardt ut mot TIK-senteret og Universitetet i Oslo for å ha godkjent Peder Are Nøstvold Jensens masteroppgave i 2004. Han går videre inn i en kraftig kritikk av den europeiske ESST-masteren i siste nummer av Uniforum.

Professor Olav Wicken og senterleder Jane Sumemrton svarer på kritikken i et lesebrev publisert på Uniforums nettsider 19.12.

Publisert 7. des. 2012 15:35

Lite forskning i norske storbedrifter betyr ikke at de ikke satser på innovasjon, skriver forskerne Magnus Gulbrandsen og Jarle Moss Hildrum ved Universitetet i Oslo, i et innlegg i Dagens Næringsliv 6. desember.

Publisert 16. mars 2012 09:15

Forskning.no har plukket opp masteroppgaven til TIK-student Per Lyder Pedersen. Oppgaven handler om bruken av robotselen PARO som blant annet brukes i eldreomsorgen i Norge.

Publisert 15. mars 2012 09:05

Oppstarten av Forskningsrådets SAMKUL-program ble markert med konferansen Humanioras plass og plikt i Oslo i slutten av februar.

Kristin Asdal var på plass fra TIK og mener at: - Humanistene skal være konstruktivt medskapende. Vi skal både svare på og reformulere spørsmålene som stilles.

Publisert 15. feb. 2012 16:07

Forskningsrådet presenterer noen av nyhetene fra CenSES og kan blant annet melde om at satsning på offshore vind taper terreng til videre satsning på olje.

Publisert 3. feb. 2012 11:55

I kjølvannet av Gaddafis fall er det mye å vinne på å skaffe seg kontroll over oljereservene i Libya. Flere aviser har i dag publisert et intervju NTB har gjort med Helge Ryggvik, der han advarer Norge mot å inngå nye oljekontrakter;

- Fredsnasjonen Norge kan bli mistenkt for å bombe mot betaling.

Publisert 23. jan. 2012 09:39

-Norges miljøpolitikk er formet av kritikk og motstand, hevder Kristin Asdal. Til forskning.no forteller hun hvordan lokalt engasjement er en av grunnsteinene i dagens miljø- og klilmapolitikk.