-
Tellmann, Silje Maria
(2024).
Presentasjon av bokkapittel "Om forskerroller og metodevalg".
-
Tellmann, Silje Maria
(2023).
Showing the impact of science communication.
-
Tellmann, Silje Maria
(2023).
Ekspertrollen og forskningskommunikasjon.
-
Tellmann, Silje Maria
(2023).
Hvordan brukes forskning i sentralforvaltningen? Og litt om impact av forskning. .
-
Tellmann, Silje Maria
(2023).
Innlegg om forskningskommunikasjon.
-
Tellmann, Silje Maria
(2022).
Sammenligner Forskningsrådet med «Luksusfellen».
[Newspaper].
Morgenbladet.
-
-
Tellmann, Silje Maria & Gulbrandsen, Magnus
(2021).
På Borte(n)bane om forskningsformidling.
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
-
Tellmann, Silje Maria
(2021).
En endeløs strøm av samfunnsviten.
[Newspaper].
Morgenbladet.
-
Tellmann, Silje Maria & Gulbrandsen, Magnus
(2021).
What’s in a contract? Exploring the uses of contract research in two policy fields in Norway .
-
Tellmann, Silje Maria & Thune, Taran Mari
(2021).
Science to the rescue! Public trust in science in pandemic times.
Teknovatøren.
p. 12–13.
-
Tellmann, Silje Maria
(2021).
Metode og etikk i oppdragsforskningen.
-
Tellmann, Silje Maria; Gulbrandsen, Magnus & Høiland, Gry Cecilie Lunder
(2021).
Finding the right research. Articulating and implementing demands for academic policy advice. .
-
Lyby, Lars & Tellmann, Silje Maria
(2020).
Forskningskommunikasjonens scenografi - og hva vi går glipp av når kommunikasjonen blir digital.
Forskningspolitikk.
ISSN 0333-0273.
43(4),
p. 30–31.
-
Kristiansen, Nina & Tellmann, Silje Maria
(2020).
Ideologi eller fakta - hvem er forskerne til for?
[Internet].
Forskning.no.
-
Tellmann, Silje Maria
(2020).
Hva vil brukerne av forskning ha?
-
Normann, Håkon Endresen & Tellmann, Silje Maria
(2020).
Trade unions as a force for continuity or a force for transformation: The Norwegian trade union’s interpretation of a just transition in a fossil fuel economy.
-
Normann, Håkon Endresen & Tellmann, Silje Maria
(2020).
Trade unions as a force for continuity or a force for transformation: The Norwegian trade union’s interpretation of a just transition in a fossil fuel economy.
-
Tellmann, Silje Maria
(2020).
Paradokser i tillit til forskning.
-
Tellmann, Silje Maria
(2020).
Societal impact seen from the user side: Knowledge brokers as gatekeepers of productive interactions.
-
Borlaug, Siri Brorstad; Tellmann, Silje Maria & Vabø, Agnete
(2019).
Mergers in higher education; the role of identity in integrating organizations and academic staff .
-
Thune, Taran Mari; Gulbrandsen, Magnus; Tellmann, Silje Maria & Skogen, Kari-Elisabeth Vambeseth
(2019).
Kortreist kunnskap.
Stat og styring.
ISSN 0803-0103.
29(2).
-
Normann, Håkon Endresen & Tellmann, Silje Maria
(2019).
Trade unions as a force for stability or a force for transformation.
-
Tellmann, Silje Maria
(2019).
Forskersonen-panelene "Hvordan forske på forskningskommunikasjon og hva fant vi?" og "Hvordan kommuniserer forskere, brukere og kommunikatører?" .
-
Tellmann, Silje Maria & Dybdahl, Linn Meidell
(2019).
Forskning får verdi gjennom kommunikasjon.
Forskning.no.
ISSN 1891-635X.
-
Tellmann, Silje Maria; Gulbrandsen, Magnus & Høiland, Gry Cecilie
(2019).
Practices in Public Agencies’ R&D Departments.
-
Tellmann, Silje Maria
(2019).
The societal impact of sociology in Norway.
-
Tellmann, Silje Maria
(2019).
Further research is needed!
Teknovatøren.
p. 23–25.
-
Tellmann, Silje Maria
(2019).
Myteknusing om forskningsformidling.
Forskning.no.
ISSN 1891-635X.
-
Tellmann, Silje Maria
(2019).
The organization and practice of co-production in research.
-
Hovdhaugen, Elisabeth; Melin, Göran; Borlaug, Siri Brorstad & Tellmann, Silje Maria
(2019).
Staff attitudes towards NTNU-merger in Norway: The difference of feeling affected or not.
-
Vabø, Agnete; Borlaug, Siri Brorstad & Tellmann, Silje Maria
(2019).
Større, sterkere og bedre? Utfordringer for å nå målene med Strukturreformen.
Show summary
Strukturreformen har endret det norske høyere utdanningslandskapet. Nye NTNU er nå Norges største universitet. Basert på følgeevalueringen av NTNU-fusjonen i perioden 2016-2018 løfter vi frem noen sentrale utfordringer for å nå målene med reformen på nasjonalt nivå: ulike organisasjons- og fagkulturer, tiltak for å bygge forskningsmiljøer, styring og ledelse av fusjoner, ulike arbeidsbetingelser og stillingsstruktur, og universitets/høgskole-demokratiet.
-
Tellmann, Silje Maria & Vabø, Agnete
(2018).
Academic career trajectories in Norway and UK.
-
Solberg, Espen; Aksnes, D. W.; Børing, Pål; Tellmann, Silje Maria; Ramberg, Inge & Aanstad, Siri
(2018).
Pathways to Global Impact: Methodological challenges and possibilities in tracing the impacts of development research.
-
-
Tellmann, Silje Maria & Elken, Mari
(2017).
Bridging the gap between professions and higher education institutions.
-
Tellmann, Silje Maria
(2017).
A hidden epistocracy on public committees?
-
Tellmann, Silje Maria & Mangset, Marte
(2017).
The rise of consultants; pushing the notion of professionalism?
-
-
Frølich, Nicoline; Røsdal, Trude & Tellmann, Silje Maria
(2017).
Professional educational programmes under pressure. Organisational challenges related to strengthening research.
-
Tellmann, Silje Maria
(2016).
Norwegian public committees – between experts and interests.
-
Tellmann, Silje Maria & Røsdal, Trude
(2016).
Presentasjon av gjennomgang av organisasjonsstrukturen ved UiT Norges arktiske universitet.
-
-
Elken, Mari & Tellmann, Silje Maria
(2016).
Advocates and/or buffers: intermediary organisations and learning outcomes.
-
-
Tellmann, Silje Maria
(2016).
Eksperter i offentlige utvalg.
-
Tellmann, Silje Maria
(2016).
Forskere i utvalg.
sosiologen.no.
-
Tellmann, Silje Maria
(2016).
Utvalgt og helt uavhengig?
Dagens næringsliv.
ISSN 0803-9372.
-
Tellmann, Silje Maria & Gundersen, Torbjørn
(2015).
Skjulte strateger eller overbeviste fagpersoner? Replikk til Martiniussen.
Nytt Norsk Tidsskrift.
ISSN 0800-336X.
p. 96–97.
-
Tellmann, Silje Maria & Gundersen, Torbjørn
(2015).
Om ekspertrollen i offentlige utvalg.
-
Tellmann, Silje Maria
(2014).
Deliberative experts?
-
-
Tellmann, Silje Maria
(2014).
To agree or disagree. On the participation of experts in policy advising committees.
-
Tellmann, Silje Maria
(2011).
Knowledge based discourses in Norwegian climate policy making.
-
Tellmann, Silje Maria
(2009).
Obama på klimamøtet.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Borlaug, Siri Brorstad; Tellmann, Silje Maria; Langfeldt, Liv & Solberg, Espen
(2019).
The policy mix for knowledge transfer between science and industry in Norway : Case study contribution to the OECD Tip knowledge transfer and policies project.
Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education.
ISSN 978-82-327-0416-3.
Show summary
This working paper presents the findings from a study of the policy mix for knowledge transfer between science and industry in Norway. The working paper was commissioned by the Ministry of Education and Research as a contribution to the OECD TIP knowledge transfer and policies project. The mandate for the study was to carry out a comprehensive mapping of policy instruments and their interactions, based on a template developed by the OECD. The goal of the project is policy learning on how to increase and tighten knowledge transfer between higher education institutions and working life.
-
-
Tellmann, Silje Maria; Ulvestad, Marte E. S.; Reymert, Ingvild S; Gunnes, Hebe & Larsen, Even Hellan
(2019).
Karriere og arbeidsvilkår i norsk akademia : Resultater fra en survey blant vitenskapelig ansatte.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0375-3.
Show summary
Denne rapporten belyser hvordan vitenskapelig ansatte i universiteter og høgskoler
og forskningsinstitutter opplever noen sentrale aspekter ved egen arbeidssituasjon
og oppgaver, karrierestruktur og organisering og styring i egen forskningsinstitusjon.
Spørreundersøkelsen er gjennomført blant vitenskapelig ansatte
i universitets- og høyskolesektoren og i instituttsektoren. Den gir således ikke et
utenfrablikk, men gir uttrykk for de ansattes egne vurderinger av disse forholdene.
Undersøkelsen inngår i en internasjonal spørreundersøkelse under navnet APIKS
(Academic Profession In a Knowledge Society) som er sendt til vitenskapelig ansatte
i 30 land i løpet av 2018. Samme internasjonale undersøkelse, med til dels
samme spørsmål, ble gjennomført i Norge av NIFU for 10 år siden, den gang under
navnet CAP (Changing Academic Profession).
-
Borlaug, Siri Brorstad; Tellmann, Silje Maria; Melin, Göran; Hovdhaugen, Elisabeth & Vabø, Agnete
(2018).
Er NTNU på rett vei? Følgeevaluering av fusjonen. Delrapport 2.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0364-7.
Show summary
1.januar 2016 ble Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, NTNU, slått sammen med høgskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag. Styringsgruppen for fusjonen bestemte at det skal gjennomføres en forskningsbasert følgeevaluering, som følger fusjonsprosessen frem til 2019. Den overordnede oppgaven for evalueringen er å skaffe kunnskap om i hvilken grad fusjonen bidrar til å realisere formålene med fusjonen. I det følgende presenteres den andre delrapporten fra følgeevalueringen. Den tar for seg prosesser og tiltak for faglig integrasjon på tvers av de tidligere institusjonene.
-
Frølich, Nicoline; Wendt, Kaja Kathrine; Reymert, Ingvild S; Tellmann, Silje Maria; Elken, Mari & Kyvik, Svein
[Show all 8 contributors for this article]
(2018).
Academic career structures in Europe : Perspectives from Norway, Denmark, Sweden, Finland, the Netherlands, Austria and the UK.
Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU).
ISSN 978-82-327-0318-0.
Show summary
The higher education sector is increasingly important to society and national economies. Recruitment to academic positions, academic career prospects, and working conditions are critical issues in this regard. Importantly, academic career structures are characterised by different principles for organising academic careers which show distinct national variations. Currently the Norwegian academic career system is under discussion and the Ministry of Education and Research has appointed an expert committee (the Underdal committee) to consider the strengths and weaknesses of the Norwegian academic career system, whether changes are necessary, and to provide recommendations for improvement.
-
Røsdal, Trude; Nesje, Kjersti; Aamodt, Per O; Larsen, Even Hellan & Tellmann, Silje Maria
(2017).
Kompetanse i den kommunale barnevernstjenesten : Kompetansekartlegging og gjennomgang av relevante utdanninger.
NIFU Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning.
ISSN 978-82-327-0301-2.
Show summary
På oppdrag fra Bufdir har NIFU kartlagt kompetansen i de kommunale barnevernstjenestene
i Norge, samt innholdet i bachelor- og masterutdanningene i barnevern og sosialt arbeid,
inkludert relevante etter- og videreutdanningstilbud. Kartleggingen skal bidra til kunnskapsgrunnlaget for det videre arbeidet med å styrke barnevernets kvalitet og kompetanse for fremtiden. Kartleggingen har tatt utgangspunkt i Bufdirs utredning av kompetansebehovene i den kommunale barnevernstjenesten.
-
Solberg, Espen; Tellmann, Silje Maria; Aanstad, Siri; Aksnes, Dag W.; Ramberg, Inge & Børing, Pål
(2017).
Pathways to global impact : Tracing the impacts of development research funded by the Research Council of Norway.
Nordic Institute for Studies in Innovation, Research and Education (NIFU).
ISSN 978-82-327-0277-0.
Show summary
This report presents the findings of a project commissioned by the Research Council of Norway (RCN). The main purpose of the project has been to capture and analyze the results and impacts of development research in Norway. Special attention has been devoted to RCN’s targeted programmes in this area during the last 20 years.
-
Tellmann, Silje Maria; Aamodt, Per O; Elken, Mari; Larsen, Even Hellan & Skule, Sveinung
(2017).
Råd for samarbeid med arbeidslivet: En underveisevaluering.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0272-5.
Show summary
Norske universiteter og høgskoler ble fra 2011 pålagt å etablere Råd for samarbeid med arbeidslivet (RSA). Formålet med denne underveisevalueringen er å undersøke om ordningen bidrar til økt og bedre samarbeid mellom universiteter og høgskoler og arbeidsliv, om samarbeidet blir mer strukturert og bedre forankret i institusjonenes planer og strategier og om RSAene bidrar til bedre og mer relevante gradsutdanninger og etter- og videreutdanningstilbud
-
Tellmann, Silje Maria
(2016).
Forsknings- og utdanningssamarbeid mellom Norge og India: En kartlegging.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0215-2.
Show summary
Oppdragsgiver for denne kartleggingen av forsknings- og utdanningssamarbeid mellom Norge
og India har vært Senter for internasjonalisering av utdanning (SIU). Både valg av spørsmål
og respondenter for undersøkelsen er gjort av SIU, og videreutviklet i tett samarbeid mellom
SIU og NIFU. Formålet med dette notatet er å gjøre rede for datainnsamlingsprosessen og
presentere i korte trekke resultatene av kartleggingen.
-
Frølich, Nicoline; Sivertsen, Gunnar; Gunnes, Hebe; Røsdal, Trude; Tellmann, Silje Maria & Olsen, Bjørn Magne
[Show all 8 contributors for this article]
(2016).
Kartlegging av FoU i fagmiljø som tilbyr korte profesjonsutdanninger: En kartlegging av ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0220-6.
Show summary
NIFU har på oppdrag for Kunnskapsdepartementet gjennomført en kartlegging av FoU-virksomheten i fagmiljø som tilbyr korte, profesjonsutdanninger i ingeniør-, lærer- og helse- og sosialfagene. I rapporten tegnes nasjonale kart over forskningsfaglige tyngdepunkt i de tre fagområdene. Oppdraget skal bidra til å framskaffe kunnskapsgrunnlag for en prosess for arbeidsdeling i disse fagene som er varslet i Meld. St. 18 (2014–2015) Konsentrasjon for kvalitet.
-
Tellmann, Silje Maria; Røsdal, Trude & Frølich, Nicoline
(2016).
Gjennomgang av organisasjonsstrukturen ved UiT Norges arktiske universitet.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0219-0.
Show summary
På oppdrag for universitetsstyret ved UiT Norges arktiske universitet ble NIFU bedt om å fremlegge en analyse og vurdering av virksomhetens organisasjons- og styringsstruktur, og en anbefaling av ny organisasjonsmodell. UiT Norges arktiske universitet har gjennomført flere sammenslåinger før Strukturreformen ble annonsert i 2015.
-
-
Tellmann, Silje Maria
(2016).
Experts in public policymaking: influential, yet constrained.
HiOA.
ISSN 9788293208976.
-
Riise, Ørjan Rogne & Tellmann, Silje Maria
(2012).
Den militære profesjonsmoral - en empirisk studie av profesjonsmoral ved Krigsskolen.
Senter for profesjonsstudier.
-
Tellmann, Silje Maria
(2005).
Fra argumentasjon til kjøpslåing - en studie av samhandlingen i klimaforhandlingene.
Universitetet i Oslo.