Hvorfor har vi så sterkt følelsesmessig forhold til hytta?

Intervju med Marianne Lien i Finnmarken.

Bildet kan inneholde: skrift, rektangel.

Skjermdump Finnmarken.

– Vi har fått mye god respons, mer enn vi trenger egentlig, men ikke så mye fra Finnmark, sier hytteforsker og professor ved Sosialantropologisk institutt ved Universitetet i Oslo, Marianne Lien, til Finnmarken.

Sammen med den britiske antropologen Simone Abram skal hun besøke hytter i hele landet, hvor de da skal «intervjue» hytta.

– Det gjør vi ved å snakke med menneskene som eier den, bruker den, eller har pleid å være der tidligere, sier Lien.

Det de skal finne ut er hvorfor mennesker har så sterk følelsesmessig forhold til hytta, ofte sterkere enn til hus og barndomshjem.

– For mange er hytta et ankerpunkt i livet, hvorfor det er slik skal vi finne ut av. Kanskje fordi det er repetisjon ved at man kommer tilbake dit år etter år, eller kanskje fordi den rommer mange minner, sier forskeren og legger til;

– Den kan både samle og splitte familie og slekt, hevder Lien.

Les hele artikkelen på ifinnmark.no.

Artikkelen ble publisert 15.8.2016.

Publisert 13. sep. 2017 12:47 - Sist endret 28. jan. 2021 10:01