English version of this page

Dyplesing: Effekten av uforstyrret lesing

Dette forskningsprosjektet skal undersøke og utvikle en metode for å gjenvinne konsentrasjonen gjennom dyplesning.

Bildet kan inneholde: bok, utgivelse, tre, font, farger og nyanser.

Bakgrunn

Undervisere og leseforskere har de siste årene slått alarm om synkende leseferdigheter blant studenter i høyere utdanning, og spesielt nedgangen i uforstyrret langlesning.

Siden 2018 har undervisere ved Sosialantropologisk institutt forsøkt å forbedre studentenes konsentrasjonsevner ved å utvikle en metode i «dyplesning», en type lesning som er uforstyrret, konsentrert og meditativ. Dyplesning er motstykket til den hverdagslige skanningen av tekst som de fleste gjør på matbutikken eller på telefonen, som er rask og stykkevis. Dyplesningen er langsom og tålmodig. 

Fordi dyplesning krever en type kognitiv tålmodighet som er vanskelig å opparbeide alene, har undervisere ved Sosialantropologisk institutt organisert kollektive økter der studentene leser sammen. Studenter og undervisere forplikter seg til å lese lengre pensumtekster sammen i stillhet i uavbrutte perioder på mellom fire og seks timer uten digitale hjelpemidler. 

I 2022 ble Sosialantropologisk institutt tildelt midler for å forske på effektene av dyplesningsseminaret. Prosjektet er finansiert av Elierts læringsnettverk EILIN.

Publisert 19. jan. 2023 11:00 - Sist endret 13. des. 2023 12:48

Kontakt

Ståle Wig (prosjektleder), postdoktor ved Sosialantropologisk institutt.