Disputas: Astrid Stensrud

Cand.polit. Astrid Stensrud ved Sosialantropologisk Institutt vil forsvare sin avhandling for graden ph.d.:

'Todo en la vida se paga': Negotiating life in Cusco, Peru

Tid og sted for prøveforelesning:

Tid: kl 11:15-12:00

Sted: Gamle Festsal, Urbygningen, Karl Johansgt. 47

Oppgitt emne:

The diverse approaches to animism in contemporary anthropological writing offer new perspectives to Andean scholars. Discuss the overall implications of this statement and consider whether - or how - such approaches contribute to a greater understanding of forms of inter-personal violence in Andean life.

 

Bedømmelseskomité:

  • 1. opponent er professor Penelope Harvey, Department of Social Anthropology, University of Manchester, UK
  • 2. opponent er  professor Catherine J. Allen, Department of Anthropology, The George Washington University, USA
  • Professor Marit Melhuus, Sosialantropologisk Institutt, Universitetet i Oslo, er administrator og komitéens tredje medlem

 

Leder av disputas:

Professor Ingjerd Hoëm, Sosialantropologisk institutt, Universitetet i Oslo

Veileder:

Professor Christian Krohn-Hansen, Sosialantropologisk institutt, Universitetet i Oslo

 

Pressemelding

Blant fjellånder og moder jord i en nyliberalistisk markedsøkonomi

I byen Cusco i de peruanske Andesfjellene, er entreprenører ”nyliberale” på sin egen måte. Med utgangspunkt i et lokalt ordtak, ”alt i livet må betales”, tar Astrid B. Stensruds avhandling for seg hvordan livet i Cusco forhandles, i relasjoner til både mennesker, institusjoner, fjellånder og moder jord. Etter 30 år med nyliberalisme i Peru, basert på en ”vestlig” modell for utvikling, opplever landet i dag økonomisk vekst. Dette er imidlertid en økonomi med store ulikheter. 70 % av arbeidsfolk i Peru står utenfor det formelle arbeidsmarkedet og blir nødt til å skape sin egen arbeidsplass på kreative måter.

Stensruds avhandling ser nærmere på små entreprenører som skaper nye bedrifter i en ustabil økonomi preget av usikre arbeidsvilkår og uformelle relasjoner. Avhandlingen argumenterer for at markedsøkonomi ikke kan sees som atskilt fra lokale religiøse og kulturelle praksiser, sosiale relasjoner og moralske verdier. Et hovedargument er at en spesiell andinsk kosmologi former folkelig økonomisk liv i Cusco.

Basert på over 2 års feltarbeid i en fattig arbeiderklassebydel i Cusco, viser Stensrud hvordan moralske verdier om respekt, solidaritet, hjelp og samhold i mange tilfeller kan ha større betydning enn rene økonomiske verdier målt i penger. Relasjoner basert på gjeld, kreditt og gaver har en enorm betydning i disse bedriftene som overlever med ørsmå profittmarginer. Et viktig funn er at også ikke-menneskelige vesener, som fjell- og jordånder, helgener og kors, inngår som aktører i økonomien. Videre investerer entreprenører i ”fruktbare penger”, amuletter og miniatyrer av ting de ønsker seg. Disse faktorene er viktige å ta med hvis man skal forstå økonomisk liv i Andes i dag.

Stensruds avhandling bidrar med ny etnografisk kunnskap og teoretisk forståelse av hvordan moralsk økonomi og animistisk religion praktiseres i en urban kontekst.

 

Vitenskapelig/fagrettet sammendrag

This thesis is an ethnographic study of entrepreneurial activities and animistic practices in a working class neighbourhood in Cusco, a city in the Peruvian Andes. Drawing on more than two years of fieldwork, the thesis argues that the neoliberal economy of Cusco, at the beginning of the 21st century, is embedded, not only in sociality, morality and forms of relatedness, but also in an Andean ontology which implies a particular way of seeing relations among persons, places and things.

After three decades of neoliberal restructuring of the economy, economic crisis, and a devastating civil war, today’s Peru is actually witnessing overall economic growth on the national level. However, this is an economy of deep inequalities, where as much as 70 per cent of the labour force works outside the tax system, depriving workers of benefits and protection. Cusco’s economy is characterized by a high degree of underemployment, self-employment, and informality. The thesis examines the activities of people who create their own micro-enterprises in this unstable urban economy. These micro-enterprises are utterly vulnerable in a world where profit margins are extremely low. In this context the thesis explores the cultural conceptualizations of money and profitability, as well as the ambiguous moralities in webs of credit and debt.

The central argument is that a particular Andean “animistic-analogic” ontology, in which mimetic practices constitute a significant part of being-in-the-world, shapes the ways people engage the contemporary neoliberal landscape of economic opportunity and constraint. Mobilising a local idiom ‘everything has to be paid for’, the thesis seeks to explain how the flows of energy and resources are enmeshed in circuits of reciprocal exchange and how the relations between people and other-than-human beings are central to local understandings of wealth generation and social responsibility. By not seeing “nature” and “culture” as separate, the author argues that other-than-human beings, such as the earthmother, mountain spirits, saints and crosses, are relevant and take part in Cusco’s urban economy.

In a world where personhood is accumulative rather than fixed, engaging in social and ritual relations is utterly important. In this light, the thesis explores the tensions between “independence”, social mobility, opportunity and risk on the one hand, and the security of being part of webs of relatedness, that entail more conservative values, on the other. Moreover, the thesis describes how relations of gender, class and kinship are created and negotiated in everyday acts of exchange, stressing the combination of entrepreneurial determination and community values.

The thesis analyses the urban entrepreneurial practices in light of current debates in economic anthropology as well as the work of Andeanist scholars linked to contemporary debates on analogism, perspectivism and the mimetic. This thesis contributes to the ethnographic knowledge of economic life in the Andes in a neoliberal context, and more broadly to the anthropological understanding of the interrelations between economy, sociality and cosmology.

 

 

Publisert 7. nov. 2011 11:40 - Sist endret 7. jan. 2014 13:51