Publisert 3. jan. 2017 09:00

De aller fleste nybakte mødre som opplever depressive plager har dem både mens de går gravide og videre i barseltiden, viser ny, norsk forskning. - Usikkerhet rundt partneren var den viktigste bakgrunnsfaktoren, forteller forsker Eivor Fredriksen

Publisert 3. jan. 2017 08:20

Etterspørselen etter internasjonal utdannelse for norske skolebarn har «eksplodert». – Vil du at barna dine skal gå på gode, engelske universiteter, må du starte tidlig, sier Kathrin Tynes Trelles (43), mor til to norske kostskolegutter.

Publisert 20. des. 2016 16:11

"Jag trivs best i öpna landskap", synger Ulf Lundell, men det var neppe åpne kontorlandskap han hadde i tankene da han skrev den teksten. For her strides de lærde. Har vi det egentlig best i åpent landskap, eller gjør vi en bedre jobb, hvis vi kan sitte i fred på eget kontor? Forskning antyder at små, åpne landskap er best for å skape trivsel og produktivitet, men de må være riktig utformet, og her syndes det mye, sier eksperter og arbeidstilsynet.

Publisert 20. des. 2016 09:13

Et godt selvbilde handler ikke om klesstørrelse eller antall kilo, mener leserne av Norsk Ukeblad. Sylvi (56) og Sonia (67) er helt enig. – Vi er ikke flaue over en frodig kropp.

Publisert 13. des. 2016 12:52

«Vi satser på å få presset inn ti stykk i tillegg til oss to», skriver 24-åringene Aurora Berg-Nielsen og Andrea Seim Jakobsen, som åpner hjemmet for unge ensomme på nyttårsaften.

Publisert 12. des. 2016 10:19

Venninnen din har blitt sammen med en skikkelig dott, som du bare ikke kan fordra. Hva gjør du med det?

Publisert 12. des. 2016 08:30

Førsteamanuensis ved Psykologisk institutt på Universitetet i Oslo, Thomas Schubert, forteller at mennesker alltid har hatt et grunnleggende ønske om å hjelpe.

Publisert 28. nov. 2016 09:40

Alle barn har perioder der de plutselige er redde for alt mulig og da er det viktig å ha trygge voksne rundt seg.

Publisert 28. nov. 2016 08:45

En sjakkspiller kan huske posisjonene til brikkene på et brett etter å ha sett oppstillingen i bare fem sekunder, forutsatt at brikkene står i en logisk sjakkposisjon.

Publisert 25. nov. 2016 10:28

Historien i Vigdis Hjorths roman Arv og miljø er virkelig for altfor mange. Marianne Lind ved Støttesenter mot Incest har i løpet av tretti år kun én gang opplevd at overgriperen kom barnet i møte og sa unnskyld.

Publisert 24. nov. 2016 10:15

Han hjelper toppledere i store norske virksomheter til å snakke om de vanskelige tingene, elefanten i rommet. I blant gråter direktører i hans oransje lenestoler. «Ledergruppeutvikling er ikke for amatører», sier ukens HR-profil Henning Bang.

Publisert 21. nov. 2016 09:24

Livsløpsendringer i hjernen er et område hvor forskningssenteret LCBC ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo er verdensledende. Utnevnelse og tildelinger bidrar til et nytt nivå i forskningen.

Publisert 21. nov. 2016 08:45

Jan Ivar Røssberg, overlege og professor i psykiatri, sier det fortsatt er mye skamfølelse knyttet til det å ha en psykisk lidelse, også panikkangst.

Publisert 17. nov. 2016 10:52

«Hva har skjedd ti år etter ditt første vennskap?» Det vil Anne Inger Helmen Borge fra Gran finne svar på.