Universitetet i Oslo gjennomførte våren 2014 en undersøkelse blant studenter uteksaminert i perioden 2011 – 2013. Undersøkelsen gir innsikt i hvordan kandidater fra UiO opplever overgangen til arbeidslivet og hvordan de vurderer sin utdanning fra UiO.
Selvstendige, men ikke så gode på samarbeid
Studenter fra BA og MA mener de får god opplæring i å jobbe selvstendig og utvikler gode evner til analyse, bearbeide informasjon og arbeide med komplekse problemstillinger, gjennom studiene.
Samarbeidsevner og muntlig kommunikasjon skårer kandidatene lavere på. Dette gjelder imidlertid for alle kandidater ved Det samfunnsvitenskapelige fakultet.
Profesjonsstudentene skiller seg her fra BA og MA. De mener de får god trening i samarbeid. Disse kandidatene svarer imidlertid at de i mindre grad har fått trening i å samarbeide med mennesker fra andre kulturer, og er litt usikre på evnene til å kommunisere fagstoff til ulike grupper.
7 av 10 i jobb etter tre måneder
Svarprosenten:
- 40 % for hele UiO
Ved psykologisk institutt fordeler svarprosenten seg som følger (antall besvarelser i parantes):
-
bachelor 33 % (37)
-
master 48 % (61)
-
profesjon 32 % (79)
Bachelorkandidatene som går videre i jobb og ikke studier ved andre læresteder, ser ut til å skille seg litt fra masterkandidatene da en del fortsetter i en jobb de har hatt under studiene.
23% av profesjonsstudentene fikk jobb før de var ferdige, men de begynte først å jobbe etter studiene. Det samme tallet for masterkandidatene er 20%. 33% av masterkandidatene får jobb i løpet av tre måneder. For profesjon gjelder dette 49%. Noen av masterkandidatene begynner også å jobbe fulltid under studiene og fortsetter i den samme jobben etter studiene.
Kvalifikasjonskravet til stillingene de ulike kandidatene får varierer noe da flere BA-kandidater har jobber hvor det ikke kreves høyere utdanning enn hva gjelder MA-kandidater og profesjonskandidater.
9 av 10 fornøyd med utdanningen
Kandidatene fra alle tre studieprogrammer trekker fram de samme ferdighetene ved spørsmål om hva de har lært mest om på programmet og hva de har hatt mest nytte av i jobben. For BA og MA er dette evne til analyse/problemløsning/kritisk tenkning. Likeså profesjon, men ikke overraskende er det de kliniske ferdighetene kandidatene har hatt mest nytte av.
Profesjonskandidatene svarer imidlertid at utdanningen er mindre relevant for deres første jobb enn jobb nummer to.