Målet i tidsavgrenset intersubjektiv barneterapi (TIB) er å hjelpe barn og foreldre til å gjenopprette grunnleggende utviklingsprosesser, slik som emosjonsregulering.
Bøker - Side 2
Anja Vaskinn har skrevet kapitlet "Psykose" og Svein Magnussen har sammen med Pål Grøndahl skrevet kapitlet "Psykogene bevissthetsforstyrrelser" i Pål Grøndahl og Ulf Stridbeck (red): Rettspsykiatriske beretninger. Om sakkyndighet og menneskeskjebner.
Barn og unge i psykoterapi– samspill og utviklingsforståelse setter fokus på barn og unges behov i terapi og belyser de spesielle problemstillingene knyttet til dette. Boken gir en forståelse for barn og unges utvikling og viktigheten av deres egen deltakelse i behandlingen.
Psykologisk behandling av barn trenger både begrunnet teori om hvordan utvikling foregår, og konkrete og utprøvde fremgangsmåter for å få fastlåste utviklingsprosesser i gang igjen. I tobindsverket Barn og unge i psykoterapi møter vi kliniske psykologer som viser hvordan man kan engasjere barn, unge og deres viktige voksne i personlige samtaler og virksomhet som forandrer.
Henning Bang og Thomas Nesset Midelfart har skrevet kapittelet "Ledelse gjennom effektive ledergrupper" i Ståle Einarsen og Anders Skogstad (red): Ledelse på godt og vondt 2. utgave.
Psykologien er rik på synspunkter og kontroverser, og nye diskusjoner har gamle røtter.
Dette er en praktisk håndbok for alle fasene i en medarbeiderundersøkelse.
Psykoterapeutens betydning for effekten av psykoterapi har blitt stadig tydeligere de siste årene.
Å praktisere mindfulness er en måte å bygge styrke og robusthet til å møte livet, slik det er, med mye intense opplevelser, både lidelse og glede.
Her får du en innføring i praktiske sider ved sakkyndighet. Sakkyndighetsarbeid som blir utført av psykologer og psykiatere representerer viktige premisser for rettslige avgjørelser. Rollen som sakkyndig skiller seg dermed vesentlig fra klinisk arbeid.
Ole Jacob Madsen gransker selvhjelpskulturens idealer: nevrolingvistisk programmering, kognitiv selvhjelp, mindfulness, selvledelse, selvfølelse og selvkontroll. Er disse toneangivende retningene bærekraftige i lengden?
Hva er egentlig god terapi? Hva sier klienten? Hva mener den erfarne terapeuten? Nye funn innenfor psykologisk forskning viser at terapeuter med helt ulikt teoretisk ståsted har gode resultater, de tilbyr en terapi som virker.
Denne boken forklarer hva demens er, og omtaler de mange sykdommene som kan føre til demens.
Inger Skjelsbæks "Statsfeministen, statsfeminismen og verden utenfor" er den sjette pamfletten i Aschehoug Stemmer-serie og gir et personlig blikk på en av de sentrale skikkelsene i feministmiljøet i Norge på 1970- og 1980-tallet: Helga Hernes.
Alle barn er unike og individuelle i sitt personlige uttrykk og sin opplevelsesverden.
«Det er kvinnen i mitt liv!», «Han er ikke troverdig!», «Den aksjen kan gå bare en vei!». Du bare vet det. Du kan ikke forklare hvorfor. Du aner ikke hvordan du kom fram til det. Du har en intuisjon.
Perspektiver på indre og ytre virkelighet. Erik Stänicke, Michael Helge Rønnestad og Siri Erika Gullestad bidrar med kapittel i denne boken.
Ny norsk innføringsbok i Nevropsykiatri. Anders M. Fjell, Kristine B. Walhovd, Kjetil Sundet, Ivar Reinvang, Stein Andersson, Nils Inge Landrø, Anne - Kristine Schanke og Merete Glenne Øie bidrar med kapittel i denne boken.
Utviklingspsykologi beskriver endringer i evner og egenskaper gjennom barnealderen og senere i livet på en helt unik måte, og sammenligner teorier som forklarer disse endringene.
Marit Råbu og Karsten Hytten har skrevet kapittelet "Hva skal vi med psykoterapi?" i R. Ulberg, A.G. Hersoug & T. Knutsen (red.) Psykoterapi i utvikling.
Denne boka gir en teoretisk og klinisk nær innføring i utviklingsrettet intersubjektiv terapi med barn og unge.
Denne boken presenterer konkrete råd og verktøy ledere og konsulenter umiddelbart kan benytte for å utvikle effektive ledergrupper.