Livsmestring på timeplanen. Rett medisin for elevene?

Kan skolen lære oss å mestre livet? 

Forfatter:

Forlagets omtale:

Fra høsten 2020 kommer folkehelse og livsmestring inn i læreplanen i den norske skolen. Denne oppdateringen av Kunnskapsløftet er hilst velkommen av elever og lærere, helsepersonell og samtlige politiske partier. For hva er egentlig galt med å forberede seg på livets utfordringer? 

Men lar egentlig livet seg mestre? Er mestring en god målestokk for hvordan vi bør leve? Og vil livsmestring som tema i skolen løse de utfordringene barn og unge sliter med i dag?

Psykolog og filosof Ole Jacob Madsen mener at innføringen av livsmestring i skolen viser en tendens i vårt samfunn til å legge stadig mer ansvar på individet. Og til at problemer som egentlig bør løses politisk, blir noe enkeltmennesket – i dette tilfellet barna våre – selv må håndtere ved hjelp av psykologiske teknikker. Det virker enklere å lære dem å takle presset enn faktisk å redusere det. Men risikerer vi da bare å lage nok en arena der barn skal prestere?

Publisert 31. aug. 2020 06:00