Innføring for psykologer og psykiatere
Bøker
Hvordan utvikle emosjonell kompetanse?
Skolevegring er et mysterium.
Kognitiv atferdsterapi (KAT) er en av de mest brukte psykologiske behandlingsformene.
Klinisk Arbeidspsykologi handler om hvordan det kan legges til rette for at personer med psykiske helseutfordringer skal få mulighet for deltakelse i arbeidslivet.
Å snakke om egne erfaringer og det som er vanskelig er ikke alltid lett for barn og ungdom.
Mange søker hjelp fordi de har «dårlig selvfølelse», og strev med selvfølelse kan være et underliggende aspekt ved mange psykiske plager.
Da Erik var 15 år, ble moren tvangsinnlagt med psykose.
Barndommen og ungdomstiden er en periode med store forandringer, også for hjernen. De siste tiårene har teknologien gjort det mulig å studere den levende hjernen på en helt ny måte.
Kan skolen lære oss å mestre livet?
Unge i dag føler at de tidlig må planlegge og disiplinere seg for framtiden, prestere optimalt på skolen, på treningssenteret og på sosiale medier som Snapchat, Instagram og Facebook.
Ole Jacob Madsen har skrevet kapittelet "Verden forgår, men mennesket består" i Peter Bjerregaard & Kyrre Kverndokk (red.), Kollaps. På randen av fremtiden
Resiliens betyr å greie seg bra tross risiko og stress. Det handler om håp og styrke i vanskelige miljøer.
Ole Jacob Madsen har skrevet kapittelet «Den terapeutiske skolesekken? Fremtidens skole slik Ludvigsen-utvalget ser det» i Kristian Bjørkdahl (red.): Rapporten: Sjanger og styringsverktøy
Musikk, handlinger, muligheter setter fokus på hvordan musikk kan være et vesentlig bidrag til menneskers utvikling og helse. Den har som målsetting å beskrive ny kunnskap, forståelse, evidens og kritisk refleksjon gjennom forskning på musikk som helseressurs for mennesker og samfunn.
I dagens informasjonssamfunn risikerer stadig flere å bli hengt ut i mediene.
Hvor nøyaktige er vi som observatører og formidlere av personlige, sosiale og historiske begivenheter, og hvor flinke er vi til å oppdage at andres beretninger ikke er sannferdige?
Er vi som befolkning blitt sykere og mindre motstandsdyktige overfor livspåkjenninger enn tidligere?
Er psykologprofesjonen tjent med å logre for et liberalistisk menneskesyn, der mer individuell behandling er den primære løsningen på samfunnets helseutfordringer?
Hva bestemmer våre beslutninger og hvor gode er de?
Hva er rusmiddelavhengighet og hvordan utvikler det seg?
I 18 kapitler skrevet av forskere fra Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS) møter vi barn og unge som har ulike erfaringer med vold og traumer, og hvordan de blir møtt av profesjonelle hjelpere. Dette er nødvendig kunnskap for å forstå, og dermed iverksette, målrettede forebyggende og behandlende tiltak på flere arenaer.
Vilkårene for å utøve sosialt arbeid er i endring. Er sosialt arbeid redusert til nøytralt kunnskapsarbeid?
Hva er samfunnstraff?
Betydningen av menneskerettigheter i helse- og sosialfaglig arbeid