Om prosjektet
En aha-opplevelse er en følelse som oppstår i forbindelse med plutselig innsikt og forståelse av noe som tidligere ikke var forstått. Fordi aha-opplevelser inneholder både følelsesmessige og tankemessige elementer, er de spesielt interessante med tanke på samspillet mellom følelser og tanker.
Barns forståelse av følelser begynner med evnen til å kjenne igjen og navngi ulike følelser. Barnet forstår etter hvert hvilke situasjoner som kan føre til hvilke følelser, og følelser kan reguleres og skjules. En mer avansert forståelse av blandede følelser, og av hvordan følelser henger sammen med tanker utvikles først når barnet når skolealder. På bakgrunn av dette forventer vi at yngre barn har en ufullstendig forståelse av hva innsikt og aha-opplevelser inneholder.
Mål
Vi antar fra anekdotisk evidens at barna har aha-opplevelser som følger en plutselig forståelse helt ned i 3-årsalderen. Dette prosjektet har som mål å systematisk samle evidens på hva som er den nederste aldersgrensen for når barn kan oppleve aha-øyeblikk, samt følge utviklingsløpet av forståelsen av innsikt og aha-opplevelser fra 4 til 8 år.
Dette er et grunnforskningsprosjekt, men det vil også kunne ha langsiktige implikasjoner for skolepraksis. Forskningen vil kunne bidra til kunnskap om følelsesrelaterte tilstander, og det å bruke følelsesbaserte strategier i læring.
Finansiering
Norges Forskningsråd (FRIHUMSAM - Forskerprosjekt 2019-2023).
Samarbeid
Prosjektet er et samarbeid mellom Psykologisk institutt og Harvard University, USA.