Line Indrevoll Stänicke

Postdoctoral Fellow - Department of Psychology
Image of Line Indrevoll Stänicke
Norwegian version of this page
Mobile phone +47-90074874
Room S02-24
Available hours Upon agreement
Username
Visiting address Forskningsveien 3A Harald Schjelderups hus 0373 OSLO
Postal address Postboks 1094 Blindern 0317 OSLO

Academic interests

  • Developmental psychology and youth
  • Research on self-harm and suicide problems
  • Dynamic psychotherapy and psychoanalysis
  • Theoretical research and case studies

Courses taught

  • PSYC 1202 Ethics and professional role
  • PSYC 4302 Psychological treatment for adults
  • PSYC 4400 Basic relationship skills
  • PSYC 5304 Condition images, investigation and treatment of children and adolescents
  • PSYC 6100 Main Thesis

Publications

  • Stänicke, Erik; Kristiansen, Sølvi; Strømme, Hanne & Stänicke, Line Indrevoll (2019). Klinisk tenkning i psykoanalysen, I: Erik Stänicke; Hanne Strømme; Sølvi Kristiansen & Line Indrevoll Stänicke (red.),  Klinisk tenkning og psykoanalyse.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205531338.  Kapittel 1.  s 15 - 35
  • Stänicke, Line Indrevoll (2019). Selvskading og ungdomstidens utfordringer – om å unngå og uttrykke det vanskelige. Barn i Norge.  ISSN 1502-6604.
  • Stänicke, Line Indrevoll; Haavind, Hanne; Rø, Frida Gullestad & Gullestad, Siri Erika (2019). Discovering One’s Own Way: Adolescent Girls’ Different Pathways Into and Out of Self-Harm. Journal of Adolescent Research.  ISSN 0743-5584.  s 1- 30 . doi: 10.1177/0743558419883360 Full text in Research Archive.
  • Cappelen, Fredrik; Landmark, Anders Flækøy; Stänicke, Line Indrevoll & Nissen-Lie, Helene A (2018). Psykodynamisk terapi med barn og ungdom i dag. Tidsskrift for Norsk Psykologforening.  ISSN 0332-6470.  55(9), s 750- 761
  • Stänicke, Line Indrevoll; Haavind, Hanne & Gullestad, Siri Erika (2018). How do young people understand their own self-harm? A meta-synthesis of adolescents' subjective experience of self-harm. Adolescent Research Review.  ISSN 2363-8346.  3(2), s 173- 191 . doi: 10.1007/s40894-018-0080-9
  • Stänicke, Erik & Stãnicke, Line Indrevoll (2014). Psykoanalytisk terapi, I: Leif Edward Ottesen Kennair & Roger Hagen (red.),  Psykoterapi - Tilnærminger og metoder.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205458536.  Kapittel 4.  s 73 - 91

View all works in Cristin

  • Stänicke, Erik; Strømme, Hanne; Kristiansen, Sølvi & Stänicke, Line Indrevoll (red.) (2019). Klinisk tenkning og psykoanalyse. Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205531338.  338 s.
  • Stänicke, Erik; Strømme, Hanne; Kristiansen, Sølvi & Stänicke, Line Indrevoll (red.) (2019). Klinsisk tenkning og psykoanalyse. Gyldendal Akademisk.  ISBN 978-82-05-52260-2.  339 s.
  • Stänicke, Line Indrevoll & Landmark, Anders Flækøy (2016). Det uforståelige barnet - om å skape sammenheng mellom den indre ytre verden. Hertervig Akademisk.  ISBN 978-82-8217-227-1.  541 s.

View all works in Cristin

  • Stänicke, Line Indrevoll (2020). Selvskading, I: Ove Heradstveit; Liv Sand & Lars Ravn Øhlckers (red.),  Ungdom og psykisk helse.  Fagbokforlaget.  ISBN 978-82-450-2217-9.  kapittel.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2020). Ungdomstid som utviklingsfase, I: Ove Heradstveit; Liv Sand & Lars Ravn Øhlckers (red.),  Ungdom og psykisk helse.  Fagbokforlaget.  ISBN 978-82-450-2217-9.  kapittel.
  • Stänicke, Erik; Strømme, Hanne; Kristiansen, Sølvi & Stänicke, Line Indrevoll (2019). Forord, I: Erik Stänicke; Hanne Strømme; Sølvi Kristiansen & Line Indrevoll Stänicke (red.),  Klinisk tenkning og psykoanalyse.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205531338.  Forord.  s 7 - 8
  • Stänicke, Line Indrevoll (2019). Digitale medier og selvskading.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2019). Hva sier ungdom selv om hvorfor de skader seg?. Tidsskriftet Den norsk legeforenning. . doi: 10.4045/tidsskr.19.0194
  • Stänicke, Line Indrevoll (2019). Hvorfor skader de seg? Selvskading hos unge jenter.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2019). Selvskade - om å unngå og uttrykke det vanskelige.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2019). Selvskading med psykologspesialist Line Stänicke.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2019). Selvskading og ungdomstidens utfordringer.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2019). Selvskading og ungdomstidens utfordringer - om å unngå og uttrykke det vanskelige.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2019). Skam har mange ansikter.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2019). Ungdom og selvskading.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2019). Ungdom og selvskading.
  • Stänicke, Line Indrevoll; Gullestad, Siri Erika & Haavind, Hanne (2019). The punished self, the unknown self and the harmed self - towards a more nuanced understanding of self-harm among adolescents.
  • Stänicke, Line Indrevoll & Tangvald-Pedersen, Aslaug (2019, 26. september). Tone var selvskader: Skjulte arrene med tatovering.  VG.
  • Gjesvik, Katrine Heim; Stänicke, Line Indrevoll; Gudmestad, Magne Olav & Dragland, Lone Irene (2018). Gruppeterapi for ungdom. Tidsskrift for Norsk Psykologforening.  ISSN 0332-6470.  56(1), s 30- 35
  • Kingsrød, Marie Moen; Nordengen, Sindre & Stänicke, Line Indrevoll (2018, 25. juli). Formidler håp.  VG.
  • Landmark, Anders Flækøy; Stänicke, Line Indrevoll & Stänicke, Erik (2018). En levende fagtradisjon. Tidsskrift for Norsk Psykologforening.  ISSN 0332-6470.  55(9), s 722- 723
  • Landmark, Anders Flækøy; Stänicke, Line Indrevoll & Stänicke, Erik (2018). Hvorfor psykoanalyse i dag?. Tidsskrift for Norsk Psykologforening.  ISSN 0332-6470.  55(6), s 404- 405
  • Stangeland, Tormod; Hammer, Jan; Heggdal, Didrik; Larsen, Kim Sverre; Stänicke, Line Indrevoll; Øverland, Svein & Aarre, Trond F. (2018). Faglig motmæle mot helsetilsynet. Tidsskrift for Norsk Psykologforening.  ISSN 0332-6470.  55(12), s 1142- 1146
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Det uforståelige barnet.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Møte med ungdom som skader seg.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Prosjekt ungdom og selvskading ved Nic Waals Institutt.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Samtaler med ungdom som skader seg.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Selvmord og vurdering av selvmordsrisiko, I:  Psykiatriboken: Sinn - kropp - samfunn 2. utgave.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205488359.  kapittel 21.  s 380 - 395
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Selvskade.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Selvskade - når noen utsetter seg for det vonde, I:  Psykiatriboken: Sinn - kropp - samfunn 2. utgave.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 9788205488359.  Kapittel 23.  s 416 - 431
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Selvskading i psykoterapi med ungdom.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018, 29. april). Ungdom bruker selvskade til å dele følelser. [Internett].  Forskning.no.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Ungdom og selvskade - om å kontrollere og uttrykke det vanskelige.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Ungdom og selvskade - om å kontrollere og uttrykke det vanskelige.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Ungdom og selvskading.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Ungdom og selvskading.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018). Ungdomstidens psykologiske utfordringer.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2018, 21. mai). Why Do youth self-injury?. [Fagblad].  Psychology Today.
  • Stänicke, Line Indrevoll & Landmark, Anders Flekøy (2018). Det uforståelige barnet - om å skape sammenheng mellom den indre og ytre verden.
  • Stänicke, Line Indrevoll & Stänicke, Erik (2018). Destruktivitet i hverdagen.
  • Stänicke, Line Indrevoll & Stänicke, Erik (2018). Destruktivitet i hverdagen.
  • Vaaland, Mattis C. O. & Stänicke, Line Indrevoll (2018, 07. mai). Skader seg i livskrise.  Vårt Land.
  • Axelsen, Eva Dalsgaard; Benum, Kirsten; Bernhardt, Ida S.; Gullestad, Siri Erika; Halvorsen, Margrethe Seeger; Hartmann, Ellen Johanne; Haavind, Hanne; Killingmo, Bjørn; Von der Lippe, Anna Louise; Mauseth, Tori; Monsen, Jon Trygve; Mossige, Svein; Nissen-Lie, Helene A; Oddli, Hanne; Reichelt, Sissel; Rø, Frida Gullestad; Rønnestad, Michael Helge; Råbu, Marit; Tjersland, Odd Arne; Stänicke, Line Indrevoll; Strømme, Hanne; Sveaas, Nora; Zachrisson, Anders & Øiestad, Guro (2017). Historien Psykologtidsskriftet ikke forteller. Tidsskrift for Norsk Psykologforening.  ISSN 0332-6470.  54(12), s 1197- 1199
  • Stänicke, Line Indrevoll (2017). Adolescents' subjective experience of self-harm.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2017). Adolescents' subjective experience of self-harm - a multiple case study.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2017). Det uforståelige barnet - om å skape sammenheng mellom den indre og ytre verden.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2017, 26. juni). Selvskading http://www.dagbladet.no/magasinet/selvskading/67688646.  Dagbladet.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2017, 28. april). Slik håndterer du sinte barn, TV2 God morgen Norge, http://www.tv2.no/v/1190969/. [TV].  TV2 God morgen Norge.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2017). Ungdoms subjektive opplevelse av selvskading - en multippel kasus studie.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2017). Ungdoms utviklingstema, selvskading og mentalisering.
  • Stänicke, Line Indrevoll & Landmark, Anders Flækøy (2017). Det uforståelige barnet - om å skape sammenheng mellom indre og ytre verden. Psykologisk tidsskrift.  ISSN 1501-7508.  (3)
  • Stänicke, Line Indrevoll (2016). Adolescents`subjective experience of self-harm.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2016). Selvskadingens fenomenologi.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2016). Skade på egen kropp, I: Anne Kristine Bergem (red.),  Kroppen i psykoterapi.  Gyldendal Akademisk.  ISBN 978-82-05-49734-4.  kapittel 4.  s 54 - 71
  • Stänicke, Line Indrevoll (2016). Skade på egen kropp.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2016). Ungdom og relasjonelle utfordringer - utvikling eller patologi?.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2016). Ungdoms subjektive opplevelse av selvskading.
  • Stänicke, Line Indrevoll & Landmark, Anders Flekkøy (2016). Det redde barnet.
  • Stänicke, Line Indrevoll & Landmark, Anders Flekkøy (2016). Det uforståelige barnet.
  • Haugsgjerd, Svein; Engell, Susanne; Stänicke, Erik & Stänicke, Line Indrevoll (2015). Debatten om spiseforstyrrelse og behandling: En metode kan ikke kurere alt og alle. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).  ISSN 0804-3116.  s 11- 11
  • Stänicke, Erik & Stänicke, Line Indrevoll (2015). Psykoanalysen i offentlig psykisk helsevern.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Adolescent girls´ subjective experience of self-harm..
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Adolescents subjective experience of self-harming behavour. Understanding individual differences.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Barn og unges psykiske helse.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Barn og unges psykiske vansker.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015, 29. september). Flytting med barn. [Internett].  VG.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Hvordan jobbe med ungdom med selvmordsfare og selvskading?.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Klassikeren; D. W. Winnicott, Playing and reality (1971).. Tidsskrift for Norsk Psykologforening.  ISSN 0332-6470.  52(6), s 536
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015, 04. august). Nyhetslunsj på NRK. Om barn og spiseforstyrrelse. [Radio].  NRK, Dagsrevyen.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015, 10. august). Nyhetslunsj, P2, intervju om barn og spisevansker. [Radio].  P2 Nyhetslunsj.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Om psykisk vansker, utdanning og arbeidsliv.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Redaktionelt. Matrix.  ISSN 0109-646X.  32(2), s 2- 3
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Redaktionelt. Matrix.  ISSN 0109-646X.  32(1), s 2- 4
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Relasjonelle utfordringer i terapeutisk arbeide.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Selvmordsproblematikk.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Selvmordsproblematikk.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Skolefravær, skolevegring og skolefrafall.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Suicidalitet og ivaretagelse av hjelperen.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Ungdoms psykiske helse og lidelse..
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Ungdoms utviklingstema.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Ungdoms utviklingstema og utfordringer i vår tid.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Ungdoms utviklingstema, fravær og frafall.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Ungdoms utviklingstema, fravær og frafall.
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Ungdoms utviklingstemaer, fravær og frafall..
  • Stänicke, Line Indrevoll (2015). Vurdering suicidalitet og akutte kriser.
  • Stänicke, Line Indrevoll & Urnes, Anne-Grethe (2015). De turbulente ungdomsårene..
  • Stänicke, Line Indrevoll & Urnes, Anne-Grethe (2015). De turbulente årene.
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014). Barn og unges psykiske helse.
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014). Barn og unges psykiske helse.
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014). Bokanmeldelse: Underteksten - psykoanalytisk terapi i praksis. Matrix.  ISSN 0109-646X.  31(1), s 46- 48
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014). Dokumentasjon av selvmordsrisiko.
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014, 27. oktober). Her går det galt når unge blir uføre.  dagbladet.
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014). "Jeg vil ikke bare sitte her. Jeg vil ut og leve!" Utfordringer for ungdom med psykiske vansker i overgangen fra skole til arbeidsliv..
  • Stãnicke, Line Indrevoll (2014). Kliniske eksempler på utviklingsveier fra ungdomstid til voksen alder - Psykiske vansker, utdanning og arbeidsliv.

View all works in Cristin

Published Apr. 29, 2020 11:41 AM - Last modified Apr. 29, 2020 11:41 AM