Line Indrevoll Stänicke
Associate Professor
-
Department of Psychology

Norwegian version of this page
Mobile phone
+47-90074874
Room
S02-24
Available hours
Upon agreement
Username
Visiting address
Forskningsveien 3A
Harald Schjelderups hus
0373 OSLO
Postal address
Postboks 1094 Blindern
0317 OSLO
Academic interests
- Developmental psychology and youth
- Research on self-harm and suicide problems
- Dynamic psychotherapy and psychoanalysis
- Theoretical research and case studies
Courses taught
- PSYC 1202 Ethics and professional role
- PSYC 4302 Psychological treatment for adults
- PSYC 4400 Basic relationship skills
- PSYC 5304 Condition images, investigation and treatment of children and adolescents
- PSYC 6100 Main Thesis
Publications
- Stänicke, Erik; Kristiansen, Sølvi; Strømme, Hanne & Stänicke, Line Indrevoll (2019). Klinisk tenkning i psykoanalysen, I: Erik Stänicke; Hanne Strømme; Sølvi Kristiansen & Line Indrevoll Stänicke (red.), Klinisk tenkning og psykoanalyse. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205531338. Kapittel 1. s 15 - 35
- Stänicke, Line Indrevoll (2019). Selvskading og ungdomstidens utfordringer – om å unngå og uttrykke det vanskelige. Barn i Norge. ISSN 1502-6604.
- Stänicke, Line Indrevoll; Haavind, Hanne; Rø, Frida Gullestad & Gullestad, Siri Erika (2019). Discovering One’s Own Way: Adolescent Girls’ Different Pathways Into and Out of Self-Harm. Journal of Adolescent Research. ISSN 0743-5584. . doi: 10.1177/0743558419883360
- Stänicke, Line Indrevoll; Haavind, Hanne; Rø, Frida Gullestad & Gullestad, Siri Erika (2019). Discovering One’s Own Way: Adolescent Girls’ Different Pathways Into and Out of Self-Harm. Journal of Adolescent Research. ISSN 0743-5584. s 1- 30 . doi: 10.1177/0743558419883360 Full text in Research Archive.
- Cappelen, Fredrik; Landmark, Anders Flækøy; Stänicke, Line Indrevoll & Nissen-Lie, Helene A (2018). Psykodynamisk terapi med barn og ungdom i dag. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470. 55(9), s 750- 761
- Stänicke, Line Indrevoll; Haavind, Hanne & Gullestad, Siri Erika (2018). How do young people understand their own self-harm? A meta-synthesis of adolescents' subjective experience of self-harm. Adolescent Research Review. ISSN 2363-8346. 3(2), s 173- 191 . doi: 10.1007/s40894-018-0080-9
- Stänicke, Erik; Strømme, Hanne; Kristiansen, Sølvi & Stänicke, Line Indrevoll (red.) (2019). Klinisk tenkning og psykoanalyse. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205531338. 338 s.
- Stänicke, Erik; Strømme, Hanne; Kristiansen, Sølvi & Stänicke, Line Indrevoll (red.) (2019). Klinsisk tenkning og psykoanalyse. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-52260-2. 339 s.
- Stänicke, Line Indrevoll & Landmark, Anders Flækøy (2016). Det uforståelige barnet - om å skape sammenheng mellom den indre ytre verden. Hertervig Akademisk. ISBN 978-82-8217-227-1. 541 s.
- Letnes, Mari-Ann; Veelo, Nicole Christine; Stänicke, Line Indrevoll; Ní Bhroin, Niamh & Rasmussen, Ingvill (2021). Kids' Digital Lives During COVID-19 Times Digital practices, safety and well-being of 6- to 12-year-olds – a qualitative study.
- Stänicke, Line Indrevoll (2020). Fucking Åmål - om ungdomstidens uutholdelige utfordringer.
- Stänicke, Line Indrevoll (2020). Selvskade og selvdestruktivitet - om å kontrollere og uttrykke det vanskelige..
- Stänicke, Line Indrevoll (2020). Selvskade og selvdestruktivitet - om å kontrollere og uttrykke det vanskelige. Institutt for psykoterapi.
- Stänicke, Line Indrevoll (2020). Selvskading, I: Ove Heradstveit; Liv Sand & Lars Ravn Øhlckers (red.), Ungdom og psykisk helse. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-2217-9. kapittel.
- Stänicke, Line Indrevoll (2020). Selvskading i en digital ungdomstid..
- Stänicke, Line Indrevoll (2020). Selvskading og kvalitativ metode - betydning av heterogenitet i metode..
- Stänicke, Line Indrevoll (2020). Selvskading og selvdestruktivitet – om å kontrollere og bearbeide psykisk smerte.
- Stänicke, Line Indrevoll (2020). Selvskading og selvdestruktivitet – om å kontrollere og uttrykke psykisk smerte.
- Stänicke, Line Indrevoll (2020). Selvskading og selvdestruktivitet..
- Stänicke, Line Indrevoll (2020). Selvskading og selvmordsproblematikk..
- Stänicke, Line Indrevoll (2020). Ungdomstid som utviklingsfase, I: Ove Heradstveit; Liv Sand & Lars Ravn Øhlckers (red.), Ungdom og psykisk helse. Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-2217-9. kapittel.
- Stänicke, Erik; Strømme, Hanne; Kristiansen, Sølvi & Stänicke, Line Indrevoll (2019). Forord, I: Erik Stänicke; Hanne Strømme; Sølvi Kristiansen & Line Indrevoll Stänicke (red.), Klinisk tenkning og psykoanalyse. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205531338. Forord. s 7 - 8
- Stänicke, Line Indrevoll (2019). Digitale medier og selvskading.
- Stänicke, Line Indrevoll (2019). Hva sier ungdom selv om hvorfor de skader seg?. Tidsskrift for Den norske legeforening. ISSN 0029-2001. . doi: 10.4045/tidsskr.19.0194
- Stänicke, Line Indrevoll (2019). Hvorfor skader de seg? Selvskading hos unge jenter.
- Stänicke, Line Indrevoll (2019). Selvskade - om å unngå og uttrykke det vanskelige.
- Stänicke, Line Indrevoll (2019). Selvskading med psykologspesialist Line Stänicke.
- Stänicke, Line Indrevoll (2019). Selvskading og ungdomstidens utfordringer.
- Stänicke, Line Indrevoll (2019). Selvskading og ungdomstidens utfordringer - om å unngå og uttrykke det vanskelige.
- Stänicke, Line Indrevoll (2019). Skam har mange ansikter.
- Stänicke, Line Indrevoll (2019). Ungdom og selvskading.
- Stänicke, Line Indrevoll (2019). Ungdom og selvskading.
- Stänicke, Line Indrevoll; Gullestad, Siri Erika & Haavind, Hanne (2019). The punished self, the unknown self and the harmed self - towards a more nuanced understanding of self-harm among adolescents.
- Stänicke, Line Indrevoll & Tangvald-Pedersen, Aslaug (2019, 26. september). Tone var selvskader: Skjulte arrene med tatovering. VG.
- Gjesvik, Katrine Heim; Stänicke, Line Indrevoll; Gudmestad, Magne Olav & Dragland, Lone Irene (2018). Gruppeterapi for ungdom. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470. 56(1), s 30- 35
- Kingsrød, Marie Moen; Nordengen, Sindre & Stänicke, Line Indrevoll (2018, 25. juli). Formidler håp. VG.
- Landmark, Anders Flækøy; Stänicke, Line Indrevoll & Stänicke, Erik (2018). En levende fagtradisjon. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470. 55(9), s 722- 723
- Landmark, Anders Flækøy; Stänicke, Line Indrevoll & Stänicke, Erik (2018). Hvorfor psykoanalyse i dag?. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470. 55(6), s 404- 405
- Stangeland, Tormod; Hammer, Jan; Heggdal, Didrik; Larsen, Kim Sverre; Stänicke, Line Indrevoll; Øverland, Svein & Aarre, Trond F. (2018). Faglig motmæle mot helsetilsynet. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470. 55(12), s 1142- 1146
- Stänicke, Line Indrevoll (2018). Det uforståelige barnet.
- Stänicke, Line Indrevoll (2018). Møte med ungdom som skader seg.
- Stänicke, Line Indrevoll (2018). Prosjekt ungdom og selvskading ved Nic Waals Institutt.
- Stänicke, Line Indrevoll (2018). Samtaler med ungdom som skader seg.
- Stänicke, Line Indrevoll (2018). Selvmord og vurdering av selvmordsrisiko, I: Psykiatriboken: Sinn - kropp - samfunn 2. utgave. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205488359. kapittel 21. s 380 - 395
- Stänicke, Line Indrevoll (2018). Selvskade.
- Stänicke, Line Indrevoll (2018). Selvskade - når noen utsetter seg for det vonde, I: Psykiatriboken: Sinn - kropp - samfunn 2. utgave. Gyldendal Akademisk. ISBN 9788205488359. Kapittel 23. s 416 - 431
- Stänicke, Line Indrevoll (2018). Selvskading i psykoterapi med ungdom.
- Stänicke, Line Indrevoll (2018, 29. april). Ungdom bruker selvskade til å dele følelser. [Internett]. Forskning.no.
- Stänicke, Line Indrevoll (2018). Ungdom og selvskade - om å kontrollere og uttrykke det vanskelige.
- Stänicke, Line Indrevoll (2018). Ungdom og selvskade - om å kontrollere og uttrykke det vanskelige.
- Stänicke, Line Indrevoll (2018). Ungdom og selvskading.
- Stänicke, Line Indrevoll (2018). Ungdom og selvskading.
- Stänicke, Line Indrevoll (2018). Ungdomstidens psykologiske utfordringer.
- Stänicke, Line Indrevoll (2018, 21. mai). Why Do youth self-injury?. [Fagblad]. Psychology Today.
- Stänicke, Line Indrevoll & Landmark, Anders Flekøy (2018). Det uforståelige barnet - om å skape sammenheng mellom den indre og ytre verden.
- Stänicke, Line Indrevoll & Stänicke, Erik (2018). Destruktivitet i hverdagen.
- Stänicke, Line Indrevoll & Stänicke, Erik (2018). Destruktivitet i hverdagen.
- Vaaland, Mattis C. O. & Stänicke, Line Indrevoll (2018, 07. mai). Skader seg i livskrise. Vårt Land.
- Axelsen, Eva Dalsgaard; Benum, Kirsten; Bernhardt, Ida S.; Gullestad, Siri Erika; Halvorsen, Margrethe Seeger; Hartmann, Ellen Johanne; Haavind, Hanne; Killingmo, Bjørn; Von der Lippe, Anna Louise; Mauseth, Tori; Monsen, Jon Trygve; Mossige, Svein; Nissen-Lie, Helene A; Oddli, Hanne; Reichelt, Sissel; Rø, Frida Gullestad; Rønnestad, Michael Helge; Råbu, Marit; Tjersland, Odd Arne; Stänicke, Line Indrevoll; Strømme, Hanne; Sveaas, Nora; Zachrisson, Anders & Øiestad, Guro (2017). Historien Psykologtidsskriftet ikke forteller. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470. 54(12), s 1197- 1199
- Stänicke, Line Indrevoll (2017). Adolescents' subjective experience of self-harm.
- Stänicke, Line Indrevoll (2017). Adolescents' subjective experience of self-harm - a multiple case study.
- Stänicke, Line Indrevoll (2017). Det uforståelige barnet - om å skape sammenheng mellom den indre og ytre verden.
- Stänicke, Line Indrevoll (2017, 26. juni). Selvskading http://www.dagbladet.no/magasinet/selvskading/67688646. Dagbladet.
- Stänicke, Line Indrevoll (2017, 28. april). Slik håndterer du sinte barn, TV2 God morgen Norge, http://www.tv2.no/v/1190969/. [TV]. TV2 God morgen Norge.
- Stänicke, Line Indrevoll (2017). Ungdoms subjektive opplevelse av selvskading - en multippel kasus studie.
- Stänicke, Line Indrevoll (2017). Ungdoms utviklingstema, selvskading og mentalisering.
- Stänicke, Line Indrevoll & Landmark, Anders Flækøy (2017). Det uforståelige barnet - om å skape sammenheng mellom indre og ytre verden. Psykologisk tidsskrift. ISSN 1501-7508. (3)
- Stänicke, Line Indrevoll (2016). Adolescents`subjective experience of self-harm.
- Stänicke, Line Indrevoll (2016). Selvskadingens fenomenologi.
- Stänicke, Line Indrevoll (2016). Skade på egen kropp, I: Anne Kristine Bergem (red.), Kroppen i psykoterapi. Gyldendal Akademisk. ISBN 978-82-05-49734-4. kapittel 4. s 54 - 71
- Stänicke, Line Indrevoll (2016). Skade på egen kropp.
- Stänicke, Line Indrevoll (2016). Ungdom og relasjonelle utfordringer - utvikling eller patologi?.
- Stänicke, Line Indrevoll (2016). Ungdoms subjektive opplevelse av selvskading.
- Stänicke, Line Indrevoll & Landmark, Anders Flekkøy (2016). Det redde barnet.
- Stänicke, Line Indrevoll & Landmark, Anders Flekkøy (2016). Det uforståelige barnet.
- Haugsgjerd, Svein; Engell, Susanne; Stänicke, Erik & Stänicke, Line Indrevoll (2015). Debatten om spiseforstyrrelse og behandling: En metode kan ikke kurere alt og alle. Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.). ISSN 0804-3116. s 11- 11
- Stänicke, Erik & Stänicke, Line Indrevoll (2015). Psykoanalysen i offentlig psykisk helsevern.
- Stänicke, Line Indrevoll (2015). Adolescent girls´ subjective experience of self-harm..
- Stänicke, Line Indrevoll (2015). Adolescents subjective experience of self-harming behavour. Understanding individual differences.
- Stänicke, Line Indrevoll (2015). Barn og unges psykiske helse.
- Stänicke, Line Indrevoll (2015). Barn og unges psykiske vansker.
- Stänicke, Line Indrevoll (2015, 29. september). Flytting med barn. [Internett]. VG.
- Stänicke, Line Indrevoll (2015). Hvordan jobbe med ungdom med selvmordsfare og selvskading?.
- Stänicke, Line Indrevoll (2015). Klassikeren; D. W. Winnicott, Playing and reality (1971).. Tidsskrift for Norsk Psykologforening. ISSN 0332-6470. 52(6), s 536
- Stänicke, Line Indrevoll (2015, 04. august). Nyhetslunsj på NRK. Om barn og spiseforstyrrelse. [Radio]. NRK, Dagsrevyen.
- Stänicke, Line Indrevoll (2015, 10. august). Nyhetslunsj, P2, intervju om barn og spisevansker. [Radio]. P2 Nyhetslunsj.
- Stänicke, Line Indrevoll (2015). Om psykisk vansker, utdanning og arbeidsliv.
- Stänicke, Line Indrevoll (2015). Redaktionelt. Matrix. ISSN 0109-646X. 32(2), s 2- 3
- Stänicke, Line Indrevoll (2015). Redaktionelt. Matrix. ISSN 0109-646X. 32(1), s 2- 4
- Stänicke, Line Indrevoll (2015). Relasjonelle utfordringer i terapeutisk arbeide.
- Stänicke, Line Indrevoll (2015). Selvmordsproblematikk.
- Stänicke, Line Indrevoll (2015). Selvmordsproblematikk.
- Stänicke, Line Indrevoll (2015). Skolefravær, skolevegring og skolefrafall.
- Stänicke, Line Indrevoll (2015). Suicidalitet og ivaretagelse av hjelperen.
- Stänicke, Line Indrevoll (2015). Ungdoms psykiske helse og lidelse..
- Stänicke, Line Indrevoll (2015). Ungdoms utviklingstema.
- Stänicke, Line Indrevoll (2015). Ungdoms utviklingstema og utfordringer i vår tid.
- Stänicke, Line Indrevoll (2015). Ungdoms utviklingstema, fravær og frafall.
- Stänicke, Line Indrevoll (2015). Ungdoms utviklingstema, fravær og frafall.
- Stänicke, Line Indrevoll (2015). Ungdoms utviklingstemaer, fravær og frafall..
Published Apr. 29, 2020 11:41 AM
- Last modified Apr. 29, 2020 11:41 AM