-
-
-
Torvik, Fartein Ask
(2024).
Studies of assortative mating using extended family data.
-
Løken, Katrine Vellesen; Bhuller, Manudeep; Drugli, May Britt; Leiulfsrud, Håkon; Sandsør, Astrid Marie Jorde & Størksen, Ingunn
[Show all 7 contributors for this article]
(2024).
Lekbasert læring har sterk støtte i forskning.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
Show summary
Forskning viser store forskjeller i kognitiv og sosial utvikling mellom barn av foreldre med lav utdanning versus foreldre med høy utdanning allerede i barnehagen. Og det fortsetter i skolen. Dette skjer i en barnehage hvor leken er sentral, men har liten plass i skolen. Forskning finner at barn utvikler seg gjennom fri og veiledet lek. I veiledet lek tilfører pedagogen leker og aktiviteter med en pedagogisk intensjon, men med vekt på barns medvirkning. Norsk forskning viser at femåringer som deltar i noe mer veiledet lek, scorer høyere på utvikling før skolestart, spesielt når barnehagelærer får kompetanseheving.
-
Løken, Katrine Vellesen; Bhuller, Manudeep; Drugli, May Britt; Leiulfsrud, Håkon; Sandsør, Astrid Marie Jorde & Størksen, Ingunn
[Show all 7 contributors for this article]
(2024).
Bredt kunnskapsgrunnlag.
Stavanger Aftenblad.
ISSN 0804-8991.
132(9),
p. 30–30.
Show summary
Systematisk utprøving viser at noe mer veiledet lek - i tillegg til den frie leken - ga viktig læring og utvikling før skolestart.
-
-
-
-
Torvik, Fartein Ask; Flatø, Martin & Stoltenberg, Camilla
(2024).
Eva Grinde mot stråmenn.
Dagens næringsliv.
ISSN 0803-9372.
-
Ayorech, Ziada; Torvik, Fartein Ask; Cheesman, Rosa Catherine Gillespie; Eilertsen, Espen Moen; Valstad, Mathias & Bjørndal, Ludvig Daae
[Show all 9 contributors for this article]
(2023).
Leveraging family data can reveal the role of selection bias in genomic research.
-
Sunde, Hans Fredrik; Eftedal, Nikolai Haahjem; Gillespie Cheesman, Rosa Catherine; Corfield, Elizabeth Claire; Kleppestø, Thomas Haarklau & Seierstad, Anne Caroline
[Show all 9 contributors for this article]
(2023).
Genetic similarity between relatives provides evidence on the presence and history of assortative mating.
-
Sunde, Hans Fredrik; Eftedal, Nikolai Haahjem; Gillespie Cheesman, Rosa Catherine; Corfield, Elizabeth Claire; Kleppestø, Thomas Haarklau & Seierstad, Anne Caroline
[Show all 9 contributors for this article]
(2023).
Assortative mating strongly increases genetic similarity between distant relatives.
-
Sunde, Hans Fredrik; Eilertsen, Espen Moen; Kinge, Jonas Minet; Kleppestø, Thomas Haarklau; Nordmo, Magnus & Caspi, Avshalom
[Show all 8 contributors for this article]
(2023).
Parental income and mental disorders from age 10 to 35: A genetically informative population study.
-
Sunde, Hans Fredrik; Eftedal, Nikolai Haahjem; Gillespie Cheesman, Rosa Catherine; Corfield, Elizabeth Claire; Kleppestø, Thomas Haarklau & Seierstad, Anne Caroline
[Show all 9 contributors for this article]
(2023).
Assortative mating increases genetic similarity among distant relatives: evidence from polygenic scores.
-
Torvik, Fartein Ask; Reeves, Richard; Reisel, Liza; Flatø, Martin; Seehuus, Sara Marie Jorunn & Solli, Ingeborg Caroline Foldøy
[Show all 8 contributors for this article]
(2023).
Seminar on Men’s Equity: Education, Earnings, Health and Fertility.
-
Torvik, Fartein Ask
(2023).
Sosial bakgrunn og psykisk helse over generasjoner.
-
-
Eilertsen, Espen Moen; Eftedal, Nikolai Haahjem; Gillespie Cheesman, Rosa Catherine; Ebeltoft, Joakim Coleman; Sunde, Hans Fredrik & Tandberg, Anneli
[Show all 8 contributors for this article]
(2023).
Multivariate parental effects across the internalizing-externalizing spectrum in childhood: results from the Norwegian Mother, Father, and Child Cohort Study.
-
Nordmo, Magnus; Kleppestø, Thomas Haarklau; Sunde, Hans Fredrik; Flatø, Martin; Demange, Perline & Torvik, Fartein Ask
(2023).
Author Correction: The association between parental internalizing disorders and child school performance (npj Science of Learning, (2023), 8, 1, (34), 10.1038/s41539-023-00182-x).
npj Science of learning.
ISSN 2056-7936.
8(1).
doi:
10.1038/s41539-023-00195-6.
-
-
Torvik, Fartein Ask
(2023).
Kjønnsforskjeller i høyere utdanning.
-
-
-
Torvik, Fartein Ask
(2023).
Dagsnytt 18: Mener genetikk kan forklare forskjeller i grunnskolen.
[Radio].
NRK P2.
-
-
Flatø, Martin & Torvik, Fartein Ask
(2023).
Kjønnsforskjeller i modenhet .
-
Torvik, Fartein Ask; Stoltenberg, Camilla & Kinge, Jonas Minet
(2023).
Sosial bakgrunn, kjønn og psykisk helse.
-
Torvik, Fartein Ask; Sunde, Hans Fredrik; Gillespie Cheesman, Rosa Catherine; Eftedal, Nikolai Haahjem; Ystrøm, Eivind & Eilertsen, Espen Moen
(2023).
Within- and cross-trait assortative mating for educational attainment and mental and somatic health conditions: a total population study.
-
Torvik, Fartein Ask; Sunde, Hans Fredrik; Balbona, Jared V. & Horwitz, Tanya
(2023).
Assortative mating across traits and history.
-
-
Torvik, Fartein Ask
(2023).
School performance and mortality in young adulthood: a register-based population study.
medRxiv.
doi:
10.1101/2023.03.15.23287297.
-
Torvik, Fartein Ask & Sunde, Hans Fredrik
(2023).
Gutter, skole og utenforskap.
-
-
Torvik, Fartein Ask; Flatø, Martin & Stoltenberg, Camilla
(2023).
Derfor må fleksibel skolestart prøves ut.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Flatø, Martin; Reme, Bjørn-Atle; Stoltenberg, Camilla & Torvik, Fartein Ask
(2023).
Nyanser i gutteforskningen.
Morgenbladet.
ISSN 0805-3847.
-
-
-
-
Torvik, Fartein Ask
(2023).
Nyhetsmorgen.
[Radio].
NRK P2.
Show summary
jenter bedre på skolen gutter fordi de kommer tidlig i puberteten viser en ny rapport fra Folkehelseinstituttet
-
-
-
Ayorech, Ziada; Cheesman, Rosa Catherine Gillespie; Eilertsen, Espen Moen; Torvik, Fartein Ask; Andreassen, Ole & Havdahl, Alexandra Karoline Saasen
[Show all 7 contributors for this article]
(2022).
The genetics of depression across the childbearing years.
-
-
Demange, Perline; Eilertsen, Espen Moen; Nordmo, Magnus; Torvik, Fartein Ask; Lyngstad, Torkild Hovde & Nivard, Michel
[Show all 8 contributors for this article]
(2022).
Genetic and pedigree designs to investigate the effects of parental psychopathology on children's school performance.
-
Eilertsen, Espen Moen; Cheesman, Rosa Catherine Gillespie; Ayorech, Ziada; Røysamb, Espen; Pingault, Jean-Baptiste & Njølstad, Pål Rasmus
[Show all 11 contributors for this article]
(2022).
A trio-gcta study of indirect and direct genetic effects on hyperactivity, inattention, conduct problems, and oppositional-defiant behaviors.
-
Torvik, Fartein Ask
(2022).
Skolegang, psykisk helse og utenforskap med fokus på gutter.
-
-
Torvik, Fartein Ask
(2022).
Er mannen i krise?
-
-
Kleppestø, Thomas Haarklau; Eilertsen, Espen Moen; van Bergen, Elsje; Zeitsch, Brendan; Sunde, Hans Fredrik & Nordmo, Magnus
[Show all 10 contributors for this article]
(2021).
Intergenerational Transmission of ADHD: More Evidence for Heritability than Fast Life History.
Behavior Genetics.
ISSN 0001-8244.
51(6),
p. 717–717.
-
Kleppestø, Thomas Haarklau; Eilertsen, Espen Moen; van Bergen, Elsje; Zeitsch, Brendan; Sunde, Hans Fredrik & Nordmo, Magnus
[Show all 10 contributors for this article]
(2021).
Intergenerational Transmission of ADHD: More Evidence for Heritability than Fast Life History.
-
-
Kinge, Jonas Minet; Flatø, Martin & Torvik, Fartein Ask
(2021).
Mennene alle glemte.
Dagbladet.
ISSN 0805-3766.
-
Torvik, Fartein Ask
(2021).
Om kjønnsforskjeller i skolen.
-
Ayorech, Ziada; Gillespie Cheesman, Rosa Catherine; Eilertsen, Espen Moen; Torvik, Fartein Ask; Andreassen, Ole & Havdahl, Alexandra
[Show all 7 contributors for this article]
(2021).
Investigating Heterogeneity in Depression Using Multiple Polygenic Scores.
-
-
Torvik, Fartein Ask
(2021).
Tidlig pubertet, bedre på skolen. Ekko/Nyhetsmorgen.
[Radio].
NRK P2.
-
-
Flatø, Martin & Torvik, Fartein Ask
(2020).
Uriktige påstander om inntaksmodeller.
Bedre Skole.
ISSN 0802-183X.
p. 94–95.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Løken, Katrine; Sandsør, Astrid Marie Jorde; Drugli, May Britt; Leiulfsrud, Håkon; Manudeep, Bhuller & Størksen, Ingunn
[Show all 7 contributors for this article]
(2024).
Et jevnere utdanningsløp - Barnehage og skole/SFO som innsats mot ulikhet blant barn.
Kunnskapsdepartmentet.
Show summary
Barn av foreldre med lav utdanning har i gjennomsnitt svakere selvregulering, arbeidsminne og ordforråd, vansker med å tilpasse seg pedagogiske aktiviteter, og høyere forekomst av adferdsproblemer. Forskjellene kan man se allerede i barnehagen, og forskjellene er der i alle faglige tester i utdanningsløpet. Det er særlig urovekkende at sosiale forskjeller har en tendens til å bli
sterkere utover i utdanningsløpet og at vi har sett økende forskjeller i Norge over de siste årene. Ekspertgruppens viktigste budskap er at barnehager, skoler og SFO kan og bør jobbe mer systematisk med å bidra til sosial utjevning og sosial mobilitet.
Målet til ekspertgruppen har vært å foreslå tiltak som har til hensikt å påvirke
barnas trivsel og helse, og deres faglige og sosioemosjonelle ferdigheter. Vi har prioritert tiltak som er sosialt utjevnende ved at de kan forventes i større grad å gagne svakt presterende elever fra familier med lavere sosioøkonomisk bakgrunn. Ekspertgruppen har utviklet en modell for å beregne langtidseffekter og kostnadseffektivitet av ulike tiltak for å berede grunnen for en helhetlig tilnærming i arbeidet med sosial utjevning. Anbefalingene vil fokusere på å omfordele og øke ressurser til det som virker.
I lys av dette foreslår ekspertgruppen å øke kvaliteten i barnehager gjennom styrket profesjonsutvikling av ansatte og systematisk lekbasert læring og veiledet lek, kombinert med full bemanning i hele barnehagens åpningstid.
Ekspertgruppen foreslår videre en bedre overgang mellom barnehagen og skolen gjennom økt pedagogisk samarbeid mellom barnehager og skole/SFO i form av veiledet lek, og økt kvalitet i SFO ved blant annet profesjonsutvikling av ansatte. Når det gjelder å styrke elevenes faglige ferdigheter, anbefaler ekspertgruppen bruk av intensiv smågruppeundervisning for svakt
presterende elever. Ekspertgruppen foreslår en omfordeling av midlene som er bundet opp i dagens lærernorm i skolen, til mer effektiv bruk av voksenressurser, i intensiv smågruppeundervisning og mer systematisk arbeid med sosioemosjonelle ferdigheter, i noen grad målrettet til skoler der det er ekstra behov for dette på grunn av levekårsutfordringer.
Ekspertgruppen kommer i tillegg med en rekke andre anbefalinger. Vi anbefaler ansvarliggjøring av skoler og kommuner i tilfeller der vedtak om spesialundervisning ikke følges opp, at det utarbeides planer for hvordan man skal sikre kompetent bemanning i barnehager og skoler både på kort og lang
sikt, at det vurderes (igjen) hvorvidt gratis skolemat skal tilbys, og gir støtte til Skjermbruksutvalgets forslag om å evaluere nasjonale retningslinjer, med sikte på å innskrenke uheldig skjermbruk for barn i barnehager og skoler.
Ekspertgruppen anbefaler også å styrke kunnskapsgrunnlaget rundt sosial ulikhet i barndommen gjennom å etablere nasjonale forløpsregistre om barn i barnehager og skoler.