SV gjør det godt på årets Shanghai-rangering

Sosiologi kommer på 42. plass, statsvitenskap på 43. plass og økonomi på 46. plass i årets Shanghai-rangering. Forskning og forskningskvalitet er de viktigste indikatorene for rangeringen over de 1000 beste universitetene i verden.

Bildet kan inneholde: bygning, arkitektur, mixed-bruk, kommersiell bygning, menneskelig oppgjør.

Klatrer oppover: Flere av fagene på SV- fakultetet gjør det stadig bedre på Shanghai-rangeringen. (Foto:UiO)

Også psykologi er med på lista med en 76. plass. Psykologi har holdt seg stabilt på denne plasseringen de siste tre årene, mens sosiologi, statsvitenskap og økonomi har klatret henholdsvis ni, åtte og fem plasseringer.

Langsiktig arbeid i fagmiljøene

- Dette er svært gledelig og resultatet av et godt og langsiktig arbeid i fagmiljøene, som har gitt seg utslag i publiseringen, midler og priser, sier SV-dekan Nils-Henrik von der Fehr. Han mener at de gode resultatene er med på å gjøre samfunnsfagene ved Universitetet i Oslo enda mer attraktive, både for studenter, ansatte og ikke minst, samarbeidspartnere.

UiO på 62. plass i verden, første plass i Norge

Universitetet i Oslo som institusjon gjør det også godt på Shanghai-rangeringen og kommer på 62. plass i årets rangering, som er den samme plasseringen som i fjor. Shanghai er en av de eldste og mest kjente globale universitetsrangeringer. Shanghai rangerer rundt 1500 universiteter og publiserer hvert år liste over de 1000 beste.

UiO som institusjon er denne gangen på 21. plass i Europa, fjerde plass i Norden og på første plass i Norge. To andre norske universiteter er på listen, NTNU på 101.-150. plass og UiB på 201.-300. plass. UiO er tredje høyest rangerte Guild universitetet på Shanghai, etter King’s College og Ghent University.

Les mer om Shanghai-rangeringen

Av Gro Lien Garbo