ARENDALSUKA: Stemmer på sak, ikke på person: At politikere er mye i mediene betyr ikke at de får flere stemmer

Politisk innhold trumfer trynefaktor når vi går til stemmeurnene, viser ny studie. Forskerne bak advarer mot å undervurdere velgerne. 

Trekkplastre: I lokalvalgkamper får partiene  gjerne drahjelp av kjente profiler, men ellers er det mer sak enn person som avgjør hvem folk stemmer på, viser forskning. Her AP i Oslo før kommunevalget i 2003 med Ellen Horn,  Jens Stoltenberg og Rune Gerhardsen. (Foto: Trygve Indrelid.NTB/ Scanpix)

Trekkplastre: I lokalvalgkamper får partiene  gjerne drahjelp av kjente profiler, men ellers er det mer sak enn person som avgjør hvem folk stemmer på, viser forskning. Her AP i Oslo før kommunevalget i 2003 med Ellen Horn,  Jens Stoltenberg og Rune Gerhardsen. (Foto: Trygve Indrelid.NTB/ Scanpix)  

At politikere er synlige i mediene med hva de står for er viktig for å sanke stemmer. Men medieeksponering er lite verdt og kan faktisk virke mot sin hensikt, om den ikke har et politisk eller verdimessig innhold. Det viser en studie om PR, politikere og medieeksponering, som tre Ph. d.- kandidater fra Institutt for statsvitenskap ved UiO står bak i tidsskriftet Electoral Studies.

Forfatterne Peter Egge Langsæther, Haakon Gjerløw og Martin G. Søyland lurte på om norske velgere klarer å skille mellom såkalt relevant og irrelevant informasjon når de avgjør hvem de stemmer på ved valg. Dette er et tema det synses mye om, men har vært forsket lite på. Studien er derfor et nybrottsarbeid.

Program:

  •  Haakon Gjerløw og Martin G. Søyland, stipendiater ved Institutt for statsvitenskap, UiO: Presenterer studien og forteller hvilken overføringsverdi den kan ha. 
  • Eli Skogerbø, professor ved Institutt for medier og kommunikasjon, UiO: Om å være til stede i mediene og hvor viktig det er for å sanke stemmer. 
  • Jarle Roheim Håkonsen, kommunikasjossjef for AP, tidligere NRK, Dagsrevyen: Om hvor viktig " det personlige" er i valgkamp - på godt og på vondt.
  • Politikerer: Lokale og rikspolitikere: Om egen erfaring med medieekponeringens betydning og omkostning  i valgkampen.(Navn ikke klare)  

Les mer om forskningen i artikkelen: Stemmer på sak, ikke på person 

Arrangør

Det samfunnsvitenskapelige fakultet
Publisert 28. juni 2019 16:15 - Sist endret 28. juni 2019 16:15