Bernt Hagtvet tildeles Eilerts Sundts forskningspris

Vi gratulerer professor Emeritus Bernt Hagtvet med tildelingen av Eilert Sundts forskningspris for 2017.

Får prisen for forskning på blant annet ekstremisme og folkemord

- Hagtvet tildeles prisen for sin forskning på ekstreme politiske bevegelser, demokrati, menneskerettigheter og folkemord. I en mer ustabil verden, hvor politikere leker med farlig tankegods og retorikk, der liberale verdier er under press utenfra, men også fra våre egne politikere, er hans forskning mer relevant enn på lenge, heter det i begrunnelsen fra Didrik Beck, som er studieleder i Oslo Arbeidersamfunn.

Markerer 200-årsjubileet for Eilert Sundts fødsel

- I år markeres 200-årsjubileet for Eilert Sundts fødsel, og vi kunne neppe ha funnet en mer riktig prismottaker for 2017. Bernt Hagtvet har da også tilbragt store deler av sitt arbeidsliv nettopp i Eilert Sundts hus, ved Universitetet i Oslo, Blindern, sier Beck.

Om prisen

Eilert Sundt grunnla Oslo Arbeidersamfunn i 1864, og siden 100-årsjubileet i 1964 har Arbeiderpartiets største og mest tradisjonsrike partilag delt ut prisen, til "forskere hvis vitenskapelige arbeider er av særlig relevans for arbeiderbevegelsen. Enten i inn- eller utland." Foruten diplom er prisen på kr 30.000,-

Publisert 30. mars 2017 16:39 - Sist endret 8. feb. 2024 12:22