Aleksander Madsen

Bilde av Aleksander Madsen
English version of this page
Rom 316
Treffetider Fredag 11:00-12:00
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 31 Harriet Holters hus 0851 Oslo
Postadresse Postboks 1096 Blindern 0317 Oslo

Faglige interesser

  • Sosial lagdeling, segregering og mobilitet
  • Etniske minoriteter i utdanning og arbeidsmarked
  • Karriereforløp og arbeidsmarkedstilknytning
  • Velferdsstat, velferdsordninger og trygd
  • Sosial ulikhet og klasse
  • Statistiske metoder og kausalitet

Undervisning

Bakgrunn

  • Visiting Scholar ved SCANCOR, Stanford University, 2024
  • Postdoktor ved ISS, UiO, 2021 - d.d.
  • Forsker ved NIFU (10%), 2021-2022
  • Forsker ved NIFU, 2019 - 2021
  • PhD stipendiat ved Senter for Profesjonsstudier, OsloMet, 2014 - 2018
  • Master i sosiologi ved ISS, UiO, 2013

Stipender

 

Emneord: Sosiologi, Sosial ulikhet, Segregering, Arbeidsmarked, Minoriteter

Publikasjoner

  • Madsen, Aleksander Å. & Røberg, Karl Ingar Kittelsen (2021). Education–occupation mismatch and long-term sickness absence: a longitudinal study of over- and under-education using Norwegian population data, 2003–2013. Journal of Education and Work. ISSN 1363-9080. 34(4), s. 443–458. doi: 10.1080/13639080.2021.1946491.
  • Madsen, Aleksander Årnes; Brekke, Idunn & Bringsrud Fekjær, Silje (2021). Women’s Attrition from Male-Dominated Workplaces in Norway: The Importance of Numerical Minority Status, Motherhood and Class. Work, Employment and Society. ISSN 0950-0170. doi: 10.1177/09500170211004247.
  • Madsen, Aleksander Årnes (2019). Return to work after first incidence of long-term sickness absence: A 10-year prospective follow-up study identifying labour-market trajectories using sequence analysis. Scandinavian Journal of Public Health. ISSN 1403-4948. doi: 10.1177/1403494818821003.
  • Madsen, Aleksander Årnes (2019). Long-term Sickness Absence Among Professionals: Investigating Gender, Socioeconomic Position and Care Work. Nordic Journal of Working Life Studies. ISSN 2245-0157. 8(4). doi: 10.18291/njwls.v8i4.111928.

Se alle arbeider i Cristin

  • Larsen, Edvard Nergård; Madsen, Aleksander Å. & Hermansen, Are Skeie (2023). Blending In or Moving On? Workplace Ethnic Diversity, Immigrant Assimilation, and Employee Turnover.
  • Madsen, Aleksander Å.; Lillehagen, Mats Eirik & Hermansen, Are Skeie (2023). Immigrant Managers’ Recruitment Practices and Career Influence: Ethnic Homophily, Networks, and Assimilation.
  • Madsen, Aleksander Å.; Lillehagen, Mats Erik; Han, JooHee & Hermansen, Are Skeie (2023). Immigrant Managers’ Recruitment Practices and Career Influence.
  • Madsen, Aleksander Å.; Lillehagen, Mats Erik & Hermansen, Are Skeie (2023). Immigrant Managers’ Recruitment Practices and Career Influence: Ethnic Homophily, Networks, and Assimilation.
  • Madsen, Aleksander Å.; Lillehagen, Mats Eirik & Hermansen, Are Skeie (2022). Immigrant Managers` Recruitment Practices and Career Influence: Ethnic Homophily?
  • Madsen, Aleksander Å. & Lillehagen, Mats Eirik (2022). Ethnic Differences in Access to Managerial Positions: An Intergenerational Approach.
  • Larsen, Edvard & Madsen, Aleksander Å. (2021). RC28 presentation: Leaving or staying? Workplace minority presence and employee turnover.
  • Madsen, Aleksander Årnes & Fekjær, Silje Bringsrud (2019). Det er liten dekning for å snakke om «doktorsyke». Khrono.no. ISSN 1894-8995.
  • Madsen, Aleksander Årnes & Wiborg, Øyvind N (2017). Norwegian teachers and wages. Why do men earn more than women?
  • Madsen, Aleksander Årnes (2017). Educational mismatch and health.
  • Madsen, Aleksander Årnes & Wiborg, Øyvind N (2016). Gender wage gap among Norwegian teachers - trends and mechanisms .
  • Larsen, Edvard Nergård; Madsen, Aleksander Å. & Hermansen, Are Skeie (2022). Blending in or moving on? Workplace ethnic diversity, immigrant assimilation, and employee turnover. SocArxiv.
  • Gunnes, Hebe; Madsen, Aleksander Årnes; Ulvestad, Marte E.S.; Wendt, Kaja Kathrine & Langfeldt, Liv (2020). Kartlegging av postdoktorstillingen : Mål, praksis og erfaringer. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0495-8.
  • Nesje, Kjersti; Skjelbred, Siv-Elisabeth & Madsen, Aleksander Årnes (2020). Tilfredshet med utdanningen og situasjonen på arbeidsmarkedet blant nyutdannede mastere : Resultater fra Kandidatundersøkelsen 2019. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0482-8.
  • Reiling, Rune Borgan; Madsen, Aleksander Årnes & Ulvestad, Marte E.S. (2020). Doktorgradsundersøkelsen 2019 : En spørreundersøkelse blant doktorer (ph.d.) som disputerte i 2013, 2014 eller 2015. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0476-7.
  • Støren, Liv Anne; Mark, Michael Spjelkavik; Madsen, Aleksander Årnes; Olsen, Dorothy Sutherland; Klitkou, Antje & Ulvestad, Marte E.S. [Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen] (2020). Arbeidsmarkedet for IKT-kandidater med høyere utdanning. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0472-9.
  • Skålholt, Asgeir; Madsen, Aleksander Årnes & Skjelbred, Siv-Elisabeth (2020). Fagskoleutdannedes karriereveier : Funn fra en undersøkelse av personer uteksaminert med fagskoleutdanning i 2017 og 2018. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0465-1.
  • Røsdal, Trude; Madsen, Aleksander Årnes; Næss, Terje & Larsen, Even Peder Hellan (2019). Kompetanse om vold og overgrep i nære relasjoner: innledende kartlegging av føringer, opplæringsstrukturer og kompetansebehov. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0439-2.
  • Madsen, Aleksander Årnes (2019). Interrupted careers: A study of social divisions in long-term sickness absence and work attrition. OsloMet - storbyuniversitetet. ISSN 9788283641752.
  • Skjelbred, Siv-Elisabeth; Nesje, Kjersti; Madsen, Aleksander Årnes & Wiers-Jenssen, Jannecke (2019). Betydningen av utdanning fra utlandet for tidlig karriere. Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU. ISSN 978-82-327-0445-3.
  • Abrahamsen, Bente; Hougaard, Peter Forde; Madsen, Aleksander Årnes; Leseth, Anne; Osland, Oddgeir & Zlatanovic, Tatjana (2016). Utdanningsledelse i sykepleierutdanningen. Høgskolen i Oslo og Akershus. ISSN 978-82-8364-024-3.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 25. jan. 2021 16:21 - Sist endret 3. jan. 2024 15:38