-
Larsen, Edvard Nergård; Madsen, Aleksander Å. & Hermansen, Are Skeie
(2023).
Blending In or Moving On? Workplace Ethnic Diversity, Immigrant Assimilation, and Employee Turnover.
-
Madsen, Aleksander Å.; Lillehagen, Mats Eirik & Hermansen, Are Skeie
(2023).
Immigrant Managers’ Recruitment Practices and Career Influence: Ethnic Homophily, Networks, and Assimilation.
-
Madsen, Aleksander Å.; Lillehagen, Mats Erik; Han, JooHee & Hermansen, Are Skeie
(2023).
Immigrant Managers’ Recruitment Practices and Career Influence.
-
Madsen, Aleksander Å.; Lillehagen, Mats Erik & Hermansen, Are Skeie
(2023).
Immigrant Managers’ Recruitment Practices and Career Influence: Ethnic Homophily, Networks, and Assimilation.
-
Madsen, Aleksander Å.; Lillehagen, Mats Eirik & Hermansen, Are Skeie
(2022).
Immigrant Managers` Recruitment Practices and Career Influence: Ethnic Homophily?
-
Madsen, Aleksander Å. & Lillehagen, Mats Eirik
(2022).
Ethnic Differences in Access to Managerial Positions: An Intergenerational Approach.
-
Larsen, Edvard & Madsen, Aleksander Å.
(2021).
RC28 presentation: Leaving or staying? Workplace minority presence and employee turnover.
-
-
Madsen, Aleksander Årnes & Wiborg, Øyvind N
(2017).
Norwegian teachers and wages. Why do men earn more than women?
-
Madsen, Aleksander Årnes
(2017).
Educational mismatch and health.
-
Madsen, Aleksander Årnes & Wiborg, Øyvind N
(2016).
Gender wage gap among Norwegian teachers - trends and mechanisms
.
-
Larsen, Edvard Nergård; Madsen, Aleksander Å. & Hermansen, Are Skeie
(2022).
Blending in or moving on? Workplace ethnic diversity, immigrant assimilation, and employee turnover.
SocArxiv.
-
Gunnes, Hebe; Madsen, Aleksander Årnes; Ulvestad, Marte E.S.; Wendt, Kaja Kathrine & Langfeldt, Liv
(2020).
Kartlegging av postdoktorstillingen : Mål, praksis og erfaringer.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0495-8.
Vis sammendrag
I denne rapporten presenteres en kartlegging av hvordan postdoktorer rekrutteres til norske forskningsinstitusjoner, hvordan de følges opp mens de er i stillingen, samt deres karriere etter postdoktorperioden. Prosjektet er utført på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet og skal bidra til kunnskapsgrunnlaget for politikkutformingen for rekruttering av, og karrierer for, yngre forskere i Norge.
-
-
-
Støren, Liv Anne; Mark, Michael Spjelkavik; Madsen, Aleksander Årnes; Olsen, Dorothy Sutherland; Klitkou, Antje & Ulvestad, Marte E.S.
[Vis alle 7 forfattere av denne artikkelen]
(2020).
Arbeidsmarkedet for IKT-kandidater med høyere utdanning.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0472-9.
Vis sammendrag
På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har NIFU utarbeidet en samlet analyse av arbeidsmarkedssituasjonen for personer med høyere utdanning innenfor IKT. Tidligere undersøkelser gir dels motstridende resultater; noen undersøkelser finner høy arbeidsledighet blant nyutdannede med IKT-utdanning, samtidig som andre undersøkelser tyder på at dette er en gruppe som er særlig etterspurt i arbeidsmarkedet. De motstridende resultatene kan kalles et «IKT-paradoks». Hovedformålet med analysen er å kartlegge om det fortsatt er mistilpasning i arbeidsmarkedet for IKT-kandidater, og identifisere mulige forklaringer på en slik situasjon.
-
Skålholt, Asgeir; Madsen, Aleksander Årnes & Skjelbred, Siv-Elisabeth
(2020).
Fagskoleutdannedes karriereveier : Funn fra en undersøkelse av personer uteksaminert med fagskoleutdanning i 2017 og 2018.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0465-1.
Vis sammendrag
Denne rapporten viser funn fra en spørreundersøkelse sendt til alle som fullførte fagskoleutdanninger i 2017 eller 2018. Undersøkelsen ble gjennomført november 2019. Vi undersøker arbeidsmarkedsstatus, arbeidsledighet, tilfredshet med studiet og hvordan studiet kan være en del av en karriere. Vi måler disse utfallene ett til to år etter utdanningens slutt. Dette er den fjerde kandidatundersøkelsen til fagskolestudenter, tidligere undersøkelser gjaldt fagskolekullene fra 2011, 2012 og 2015.
-
Røsdal, Trude; Madsen, Aleksander Årnes; Næss, Terje & Larsen, Even Peder Hellan
(2019).
Kompetanse om vold og overgrep i nære relasjoner: innledende kartlegging av føringer, opplæringsstrukturer og kompetansebehov.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0439-2.
Vis sammendrag
Regjeringen skal utarbeide en tverrsektoriell kompetansestrategi mot vold og overgrep i nære relasjoner. Strategien er et tiltak i Opptrappingsplanen mot vold og overgrep 2017–2021 (Barne- og likestillingsdepartementet, 2016). I forbindelse med det forestående arbeidet med kompetansestrategien, ble det bestemt at det skulle gjennomføres en innledende kartlegging av hvordan og til i hvilken grad kompetanse om vold og overgrep omtales i nasjonale føringer (lov og regelverk, nasjonale retningslinjer og veiledere) samt i utdanninger, kurs og tiltak. Det skulle gjennomføres én kartlegging for hver av de mest relevante sektorer (helse- og omsorgsektoren, skole- og oppvekstsektor, politisektor, integreringsfeltet, utlendingsfeltet). I kartleggingen inngikk også kompetansebehov – både sektorspesifikke og tverrsektorielle.
-
Madsen, Aleksander Årnes
(2019).
Interrupted careers: A study of social divisions in long-term sickness absence and work attrition.
OsloMet - storbyuniversitetet.
ISSN 9788283641752.
-
Skjelbred, Siv-Elisabeth; Nesje, Kjersti; Madsen, Aleksander Årnes & Wiers-Jenssen, Jannecke
(2019).
Betydningen av utdanning fra utlandet for tidlig karriere.
Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning NIFU.
ISSN 978-82-327-0445-3.
Vis sammendrag
Hovedformålet med denne rapporten er å undersøke utdanningskvaliteten samt overgangen fra utdanning til arbeidsliv. Vi sammenligner dem som har studert i utlandet, med dem som har tatt hele graden ved et norsk lærested. Datagrunnlaget for rapporten er Spesialkandidatundersøkelsen 2019; en spørreundersøkelse NIFU gjennomførte i februar 2019. I denne rapporten undersøkes mastere to–fire år etter fullført utdanning, og vi fokuserer på fem brede fagfelt: humanistiske og estetiske fag, samfunnsvitenskapelige fag, økonomisk-administrative fag, naturvitenskapelige og tekniske fag samt utvalgte helsefag.
-
Abrahamsen, Bente; Hougaard, Peter Forde; Madsen, Aleksander Årnes; Leseth, Anne; Osland, Oddgeir & Zlatanovic, Tatjana
(2016).
Utdanningsledelse i sykepleierutdanningen.
Høgskolen i Oslo og Akershus.
ISSN 978-82-8364-024-3.