Solveig Topstad Borgen og Gunn Elisabeth Birkelund om ny inntaksmodell for videregående skole

- Dersom noen skoler er mer populære fordi de rett og slett er bedre skoler, bør man dreie diskusjonen bort fra kampen om å gå på de «beste skolene» til et spørsmål om hvordan vi kan sikre at alle skoler er like bra, skriver ISS-forskerne i et debattinnlegg i Aftenposten. 

Bildet kan inneholde: gjøre, logo, grafikk, merke.

Byrådet i Oslo vil bort fra såkalte taper- og vinnerskoler, og ser på en helt ny inntaksmodell for videregående skoler. I dag avgjøres opptaket til videregående skole i Oslo kun på bakgrunn av karakter. Dersom den nye modellen vedtas, vil opptaket i framtida se slik ut:

  • 50 prosent av elevene kommer inn fordi de har best karakterer.
  • 50 prosent av elevene tas inn fra grupper med ulikt karakternivå. Det er fem intervaller, og hvert intervall får 10 prosent av plassene.

I et debattinnlegg i Aftenposten deler Solveig Topstad Borgen, postdoktor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi (ISS) og Gunn Elisabeth Birkelund, professor ved ISS, bekymringa for en segregert elevmasse. Forskerne skriver at de forstår at byrådet vil bort fra såkalte taper- og vinnerskoler. Men Topstad Borgen og Birkelund advarer mot en overdreven tro på at utjevning av elevmassen på tvers av skoler kan forbedre ungdommers forutsetninger for å lykkes i utdanning.

Forskerne tror det er mer fruktbart å snu resonnementet på hodet: Opplæringstilbudene blir ikke forskjellige fordi høytpresterende elever foretrekker visse skoler. Høytpresterende elever foretrekker trolig visse skoler fordi disse skolene tilbyr bedre opplæring.

Les hele debattinnlegget i Aftenposten.

Publisert 4. apr. 2022 13:12 - Sist endret 4. apr. 2022 13:12