Publisert 30. sep. 2021 10:11

Fritt Ords Pris 2021 tildeles Jan Grue, professor ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi. Sammen med forfatterne Bjørn Hatterud og Olaug Nilssen mottar Grue prisen for et sterkt og kritisk bidrag til å belyse samfunnssituasjonen og ytringskulturen for funksjonshemmede i Norge.

Publisert 20. sep. 2021 14:39

Når Karen O’Brien ankommer Bilbao for å ta imot prestisjetung pris, er gatene fulle av plakater med ansiktet hennes på. Samfunnsgeografen vil bruke oppmerksomheten til å belyse samfunnsvitenskapens rolle i klimaforskning.

Publisert 15. sep. 2021 09:57

Lars Mjøset ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi (ISS) skal holde årets Stein Rokkan Memorial Lecture ved Universitetet i Bergen: - Rokkan er aktuell fordi han tilbyr oss metoder for å overvinne det uheldige spesialiseringsmønstret som mange av dagens samfunnsforskere sliter med.

Publisert 2. sep. 2021 12:45

Kun få dager etter at utstillinga om Myanmar åpna i Torggata, blei et av bildene sensurert med spraymaling: - Det er spennende å se at utstillinga kan vekke så sterke reaksjoner, sier masterstudent ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi.

Publisert 13. aug. 2021 14:46

Et nytt offentlig utvalg skal se på hvordan arbeidsinnvandrere kan bli bedre integrerte. Arnfinn H. Midtbøen fra Institutt for sosiologi- og samfunnsgeografi (ISS) vil lede arbeidet med å foreslå tiltak og endringer som et ledd i videreutviklinga av integreringspolitikken.