Pris for masteroppgave om fremmedkrigere og maskulinitet

Sadik Qaka har fått STK-prisen 2019 for sin masteroppgave i Human Geography. Prisen deles ut av Senter for tverrfaglig kjønnsforskning for beste masteroppgave med kjønnsperspektiv ved Universitetet i Oslo. Sadik fikk prisen for sin oppgave i Human Geography om maskulinitet og voldelig ekstremisme blant muslimske fremmedkrigere i Kosovo.

Sadik Qaka

Sadik Qaka fikk prisen for sin oppgave "The Place of Muslim Warriors, The Place of Muslim Men: The Foreign Fighter Phenomenon as a Masculinity Performance".

Les intervjuet med Sadik på sidene til Senter for tverrfaglig kjønnsforskning.

To andre studenter fra Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi var blant de nominerte:

Thea Høiland for oppgaven "Incels and the stories they tell: a mediated narrative analysis of Incels' shared stories on Reddit" (sosiologi)

Ane M. Sandvig for oppgaven "Skeive kvinner i religiøse miljøer" (sosiologi)

Publisert 23. jan. 2020 15:45 - Sist endret 23. jan. 2020 16:02