English version of this page

CityStudio Oslo: Med dette emnet kan du gjøre Oslo til en bedre by mens du studerer.

Samskapning, byutvikling og bærekraft er nøkkelord for emnet CityStudio Oslo. Søknader om studieplass høsten 2020 mottas nå. UiO, NMBU, OsloMet, AHO og Oslo kommune tilbyr studenter en unik mulighet til å utvikle prosjekter som kan bidra til at Oslo blir en bedre og enda grønnere by å bo i.

Gangveien "Majorstien" fra Majorstuen til Blindern
Fra studentprosjekt i CityStudio Oslo, der studenter fikk lyssatt og merket opp en gangvei til Majorstuen fra Blindern, "Majorstien", for å få Osloborgere til å ta beina fatt. (Foto: OsloCity Studio/UiO)

CityStudio Oslo er et emne på 30 studiepoeng hvor studenter, vitenskapelig ansatte, ansatte i kommunen, næringsliv og byens innbyggere samles rundt et felles ønske om å bygge bedre byer gjennom samspill og samskaping.

Gå til SGO2040 CityStudio

Tverrfaglig studium som setter spor etter seg

Studentene som følger emnet vil få en solid tverrfaglig plattform og vil også bli godt kjent med Oslo kommune og utfordringene en av Europas raskest voksende byer må løse.

Studentene skal gjennom dialog med aktører som kommune, næringsliv og innbyggere identifisere og avgrense en utfordring eller et problem, søke mulige løsninger gjennom å designe et egnet prosjekt, og til slutt planlegge, gjennomføre og teste prosjektet i byen.

Om emnet

• Emnet tilbys ved Institutt for sosiologi og samfunnsgeografi ved UiO
  • Emnet undervises i samarbeid med Fakultet for landskap og samfunn (NMBU), Institutt for urbanisme og landskap (AHO) og By- og regionforskningsinstituttet NIBR (OsloMet).
  • Mange gjesteforelesere besøker også studioet for å lede workshops.
  • Emnet er åpent for studenter ved UiO, NMBU og OsloMet som har fullført 120 studiepoeng i sin bachelorgrad.
  • Emnet tilbys på bachelornivå. Undervisningsspråket er engelsk.
  • Undervisning er fra mandag til fredag ​​fra 09:15-15:30, i perioden august til desember. Høyt oppmøte er obligatorisk.
  • Emnet vil bli gjennomført selv om det må legges om til en fullt digital løsning.

Noe du lurer på?

Har du spørsmål om CityStudio Oslo? Ta kontakt med:

Professor Per Gunnar Røe for faglige spørsmål

Prosjektleder Jennifer Vallee for praktiske spørsmål

Suksess i 2019

CityStudio Oslo ble gjennomført for første gang i 2019. Totalt ble fem prosjekter gjennomført og presentert i Oslo rådhus.

Emnet er nominert til DIKUs utdanningskvalitetspris for høyere utdanning og har fått svært gode tilbakemeldinger i evalueringer.

Gå til SGO2040 CityStudio

Publisert 18. mai 2020 08:48 - Sist endret 18. mai 2020 08:48