Åpen forelesing: Ny narkotikapolitikk?

Krigen mot narkotika skal avvikles. Hva skjer nå? Professor Willy Pedersen i samtale med Trond Henriksen og Sturla Haugsgjerd.

Professor Willy Pedersens forskning har bidratt til å endre politikernes syn på rus og straff. I dag diskuterer han veien videre med to tidligere rusmisbrukere. Foto: Colorbox

Velkommen til åpen forelesning i faget sos 4301 - Marginalisering, kriminalitet, kontroll.

Trond Henriksen og Sturla Haugsgjerd forteller om sine personlige erfaringer med rus og kriminalitet og diskuterer norsk narkotikapolitikk.

Trond Erik Henriksen (51 år) har vært rusmisbruker i mange år og ble på begynnelsen av 1990-tallet omtalt som Norges farligste forbryter etter at han var med på kidnappingen av en politimann og en båtvakt i Horten.

Han er også kjent fra filmen Store Gutter Gråter ikke, en dokumentar laget av Sigve Endresen i Motlys AS, som gikk på kino i 1995.

Trond Henriksen har arbeidet innenfor det forebyggende i skoleverket i mange år og har besøkt over 50 000 ungdommer over hele Norge.

Sturla Haugsgjerd (36 år) er kjent for mange som den "vellykkede narkomanen", oppvokst i en ressurssterk middelklassefamilie i Oslo. Faren var toneangivende intellektuell på venstresida på 1970-tallet og moren psykiatrisk sykepleier.

I 2015, etter 20 år som rusavhengig i skjul, gikk Sturla Haugsgjerd ut offentlig og skrev om sine erfaringer i avisinnlegget Oslo. 32.august (VG). Han har siden hatt en fremtredende rolle i den narkopolitiske opposisjonen og har også spilt inn en en rekke podcaster og er aktiv på twitter.

Her kan du høre Minervas podcast med Sturla Haugsgjerd.

Publisert 5. apr. 2018 10:29 - Sist endret 16. aug. 2023 16:28