Sosiologi først

Sosiologi er det faget jeg har hatt mest behov for fordi det gir en forståelse av samfunnet og hvordan samfunsstrukturer henger sammen, svarte Erna Solberg - da en økonomistudent spurte henne hvilket fag hun har hatt mest bruk for som statsminister.

10. mars 2016: Statsministeren talte på Aktualitetsuka på Universitetet i Oslo. Foto: UiO

Jeg har lyst å stille et spørsmål selv, sa vertinnen under Erna Solbergs tale til økonomistudenter i Aktualitets uka på Universitetet I Oslo, og det er om du tror man må studere samfunnsøkonomi for å bli statsminister?

Erna Solberg svarer slikt:

Nei, det tror jeg ikke. Vi har hatt opp til flere, ...vi har hatt prest som statsminister. Jagland har vel ikke studert økonomi. Jeg tror det er sånn at de færreste statsministere har studert samfunnsøkonomi, men det hjelper.

Da jeg begynt å studere økonomi, jeg har samfunnsfag bak med med sammenlignende politikk og sosiologi også. Om noen hadde spurt meg om hvilket fag jeg som politikere har hatt mest behov for vil jeg har sagt at det er sosiologi først, til deres forbauselse selvfølgelig. Men altså sosiologi for det gir dere forståelse av samfunnet og hvordan samfunnsstrukturet og annet henger sammen…i allefall hvis du er et medlem av Høyre så har du godt av å studere sosiologi. Da skjønner jeg hvordan venstresiden tenker. De har bare tenkt på det, jeg har også tatt med meg økonomien

…Men sosiologi – viktig. Etter sett fordi du må forstå samfunnet. Også fordi den gir deg god ballast til alt lignende. Husk at det er mennesker bak veldig mye.

Publisert 15. mars 2016 10:54 - Sist endret 5. feb. 2024 14:07