Står distriktspolitikken i veien for å bekjempe pandemien?

Morgenbladet: Sterkere skjevfordeling av vaksiner vil redde liv, hindre alvorlig sykdom og åpne samfunnet raskere, ifølge ekspertgruppe. Men FHI avventer og rikspolitikerne har vegret seg for å ta standpunkt – helt til nå.

Bilde av hus på bygda
Professor Steinar Holden
Steinar Holden Foto: UiO
​​​​​

Steinar Holden leder utvalget som er nedsatt for å gi regjeringen samfunnsøkonomiske analyser av smitteverntak. Han er intervjuet av Morgenbladet 16. april, om utvalgets rapport.

Mekanismen rapporten legger til grunn, er egentlig veldig enkel, forklarer Steinar Holden, professor i økonomi ved Universitetet i Oslo til Morgenbladet: Forskjellene i smittenivå er store i Norge, og har vært det gjennom store deler av pandemien. Spesielt deler av Oslo og enkelte kommuner i Viken har over lang tid hatt svært høyt smittetrykk sammenlignet med landet ellers. Lite tyder på at dette vil forandre seg med det første.

– Det gjør at risikoen for å bli smittet, og dermed bli syk eller dø, er direkte knyttet til hvor du bor. Å vaksinere personer i disse områdene med høy smitte vil derfor forhindre sykdom hos mange flere personer enn å gi de samme dosene i et område med lite smitte.

Les hele intervjuet på morgenbladet.no (krever innlogging).

Publisert 12. mai 2021 11:25 - Sist endret 12. mai 2021 13:59