Sist endret 3. mars 2016 12:18 av Dagfinn Hagen

– Det er ingen tvil om at det er økt aktivitet. Det siste halvåret har retorikken blitt hardere i sosiale medier og det som går igjen er at flyktninger er farlige, sier Tore Bjørgo som leder Senter for ekstremisme-forskning ved Universitetet i Oslo.

Sist endret 22. sep. 2020 10:37 av hanschof@uio.no

Anders Ravik Jupskås snakker med Pål Plassen i Norgesglasset om betydningen av god kunnskap om ekstremisme.

Sist endret 10. mars 2022 10:28 av Dagfinn Hagen

Ekstremistforsker Tore Bjørgo mener politiet må inn i flere hatprat-saker gjennom tilsnakk og advarsler.

Sist endret 8. des. 2016 15:06 av Dagfinn Hagen

-Mange har trodd at ved å inkludere dem i regjering vil de moderere seg og etter hvert miste oppslutning. Det stemmer ikke. De modererer seg ikke, og velgerne forlater dem ikke, sier Anders Ravik Jupskås om høyrepopulismens fremmarsj.

Sist endret 29. nov. 2016 12:32 av Dagfinn Hagen

Venstresida fyller gatene i Frankrike. Men det er den radikale høyresida som kommer til å vinne makt i Europa i årene som kommer, sier Cas Mudde, professor II ved C-REX.

Sist endret 10. mars 2022 10:30 av Dagfinn Hagen

Mørkeblå partier i Europa har aldri gjort det bedre enn nå. På søndag kan Nasjonal Front sikre seg makten i flere franske regioner for første gang

Sist endret 10. mars 2022 10:31 av Dagfinn Hagen

"Den som skriver en kronikk eller gir et intervju, må kunne kreve å få godkjenne innpakkingen stoffet presenteres i" skriver Torkel Brekke i sin kronikk i Aftenposten, lørdag 17. desember.

Sist endret 1. nov. 2016 13:44 av Dagfinn Hagen

Anders Ravik Jupskås intervjues i Jyllandsposten 15. oktober 2016

Sist endret 4. mars 2016 18:15 av Dagfinn Hagen

Økonomiske kriser og folkevandringar både internt i Europa , men og frå utsida av kontinentet har ført til sterke nasjonalistiske responsar rundt om i heile Europa.

Sist endret 10. mars 2022 10:32 av Dagfinn Hagen

Islamfiendtlige holdninger påvirker muslimers psykiske helse negativt, viser en ny rapport. Postdoktor Jonas Kunst ved Psykologisk Institutt sier muslimer opplever angst og stress, selv om de ikke opplever direkte diskriminering.

Sist endret 30. aug. 2016 09:08 av Dagfinn Hagen

– Den norske delen av organisasjonen har vært liten. Men nå mobiliserer den, sier forsker Jacob Ravndal

Sist endret 3. mars 2016 21:54 av Dagfinn Hagen

Professor Tore Bjørgo kommer fra Valdres og vokste opp med lyrikk, natur og mat med kortreiste råvarer. I dag er han en av Nordens fremste eksperter på hatkriminalitet og terror og nytilsatt leder for senter som skal forske på høyreekstremisme

Sist endret 19. apr. 2016 13:17 av Dagfinn Hagen

Onsdag 20. april åpner det nye Senter for ekstremismeforskning ved Universitetet i Oslo. Økende høyreekstremisme og hatkriminalitet i Europa, og terroraksjonen 22. juli er noen av grunnene til at det nå satses mer på denne forskningen.

Sist endret 10. mars 2022 10:32 av Dagfinn Hagen

Først latterliggjort, deretter motvillig akseptert og til slutt dratt inn i styringen av landet. Europeiske sinnapopulister har vist veien for Trump.

A-magasinet intervjuer Anders Ravik Jupskås om populisme i Europa.

Sist endret 29. nov. 2016 12:31 av Dagfinn Hagen