Ytre høyre på fremmarsj – hvorfor og «so what?»

C-REX - Senter for ekstremismeforskning ved Universitetet i Oslo (UiO) og Den Norske Atlanterhavskomité inviterer til paneldebatt om ytre høyres fremmarsj i Europa og USA med professor Cas Mudde, Kathleen M. Blee og Michael Kimmel

På begge sider av Atlanteren ser det ut til å være gode vekstvilkår for partier og grupper ytterst til høyre. Trump er president i USA. Viktor Orban ble gjenvalgt for andre gang i Ungarn, og i flere land er ytre høyre blant de største partiene. Samtidig ser vi en massiv mobilisering for enda mer ytterliggående grupperinger på sosiale medier og tilbakevendingen av høyreekstreme grupper på gata. Hvorfor vokser ytre høyre? Hva er koblingene mellom miljøene i USA og Europa? Hvilken betydning har dette for europeisk og amerikansk politikk?

Dette panelet samler noen av de aller mest fremtredende ekspertene på ytre høyre i Europa og USA, og arrangeres i regi av C-REX – Senter for ekstremismeforskning og Den norske Atlanterhavskomité.

Cas Mudde er professor ved School of Public and International Affairs ved University of Georgia og ved Senter for ekstremismeforskning (C-REX) ved Universitetet i Oslo. Mudde er fast spaltist i The Guardian og forfatter av den prisbelønte boken Populist Radical Right in Europe. Nylig har han gitt ut Populism: A Very Short Introduction og The Far Right in America.

Kathleen M. Blee er professor ved University of Pittsburgh. Blee er en av de toneangivende forskerne på ytre høyre i USA, særlig på betydningen av kvinner i slike bevegelser. Hun har også forsket på aktivistgrupper mer generelt. I 2018 ga hun ut boken Understanding Racist Acitivism. Tidligere har hun utgitt Inside Organized Racism: Women and Men in the Hate Movement.

Michael Kimmel er SUNY Distinguished Professor of Sociology and Gender Studies ved Stony Brook University. Han er en av verdens ledende eksperter på menn og maskulinitet, blant annet i relasjon til høyreekstremisme. Blant hans bøker finner vi Manhood in America, Angry White Men og bestselgeren Guyland: The Perilous World Where Boys Become Men. Hans nyest utgivelse heter “Healing from Hate: How Young Men Get Into―and Out of―Violent Extremism”.

Moderator: Anders Jupskås, statsviter og nestleder ved C-REX

Arrangementet vil være på engelsk. Det er gratis og krever ikke påmelding. NB: Aldersgrense 20 år.

Publisert 20. apr. 2018 10:37 - Sist endret 7. mai 2018 16:03