Europa mot høyre

Nobels Fredssenter og Senter for ekstremismeforskning arrangerer paneldebatt om oppslutningen rundt høyreekstreme og høyrepopulistiske partier i Europa.

Foto: Wikicommons

Oppslutningen om høyreekstreme og høyrepopulistiske partier øker i Europa. I mange land erobrer det som tidligere var små nisjepartier langt ute på høyresiden plass i nasjonalforsamlinger og regjeringer. Jobbik i Ungarn, Gyllent Daggry i Hellas, Frihetspartiet i Nederland og Sverigedemokratene i vårt naboland.

• Hva er det egentlig som skjer?
  • Dreier folkeopinionen mot høyre?
  • Blir politikken mer ekstrem i begge retninger?
  • Eller er det fløypartiene som tilpasser seg for å fange opp en stadig mer misfornøyd velgermasse?

I panelet som skal oppklare dette for oss, sitter:
Cathrine Thorleifsson, Postdoktor, Sosialantropologisk Institutt og Senter for ekstremismeforskning (C-REX)
Jacob Aasland Ravndal, stipendiat ved Forsvarets forskningsinstitutt og Senter for ekstremismeforskning (C-REX)
Sindre Bangstad, forsker ved KIFO (Institutt for kirke- , religions- og livssynsforskning), med rasisme og islamofobi som spesialfelt
Moderator er Ingrid Brekke, Aftenposten

Debatten er gratis og åpen for alle.

Meld deg gjerne på Facebook-arrangementet.

Nobels Fredssenter og Senter for ekstremismeforskning
Publisert 7. sep. 2016 12:11 - Sist endret 12. sep. 2019 14:02