English version of this page

ARENA skal koordinere H2020 PhD-nettverk

ARENA har fått innvilget midler fra Horisont 2020 for å etablere et PhD-nettverk som skal undersøke EUs legitimitet. Professor Chris Lord skal koordinere et nettverk bestående av 20 europeiske partnere.

Logoen til PLATO. Tekst: The Post-Crisis Legitimacy of the European Union.

The Post-Crisis Legitimacy of the European Union (PLATO) er et European Training Network finansiert under Marie Sklodowska-Curie Actions (MSCA). Målet med denne støtteordningen er å utdanne en ny generasjon av kreative og innovative forskere gjennom samarbeid mellom universiteter, forskningssentre og private partnere fra forskjellige land.

En rekke kriser har skapt nye legitimitetsutfordringer for EU. For å undersøke om EUs svar på disse krisene har vært legitime, både med tanke på sentrale aktører og standarder, vil PLATO rekruttere 15 doktorgradsstudenter som skal danne et integrert PhD-nettverk.

De skal følge et intensivt og krevende utdanningsprogram gjennom flere doktorgradskurs på nettverksnivå. Studentene vil få en solid faglig utdanning gitt av en tverrfaglig gruppe fremragende forskerne, og vil samtidig forberedes for en bredere karriere gjennom mer praktisk rettede kurs og arbeidserfaring fra relevante sektorer utenfor akademia.

Internasjonal og sektorovergripende mobilitet vil være en sentral del av nettverket. De unge forskerne vil tilbringe deler av sin doktorgrad ved et annet partneruniversitet og ha et praksisopphold hos en ikke-akademisk partner for å få førstehånds erfaring med politisk rådgivning, politikkutforming og arbeid i frivillige organisasjoner. Blant PLATOs private partnere er flere ledende europeiske tenketanker, et konsulentfirma, to organisasjoner og den ledende nyhetssiden på nett om EUs politikk, EUobserver. Videre vil karriereutviklingsorganisasjonen Vitae bistå studentene med individuell karriereplanlegging.

Tre PhD-studenter skal rekrutteres og veiledes ved ARENA, og andre PLATO PhD-studenter vil få biveiledning og tilbringe forskningsopphold i Oslo.

PLATO har fått 3,9 millioner euro over en periode på fire år.

PLATOs partnere

Universiteter og forskningsinstitusjoner

Universitetet i Oslo, Norge
ARENA Senter for europaforskning / Prof. Chris Lord (faglig koordinator)