Protokoll fra møte 4/2017 i TIK-styret

Rep. for midlertidig vitenskapelig ansatte ved TIK: Marie Byskov Lindberg

Rep. for administrativt ansatte ved TIK: Lene Angelskår

Studentrepresentant: Katherine Tracy Coughlin og Jørgen Tresse

Fra administrasjonen: Fulvio Castellacci, Fredrik Olsbu (under D-SAK 3) og Frode Løvik (sekretær)

Meldt forfall:

Jon Vatnaland

Ordinære saker

V-SAK 1 (Saksnr. 22/2017)  Godkjenning av dagsorden

Det var ingen merknader til innkalling og dagsorden.

Innkalling og dagsorden godkjennes

V-SAK 2 (Saksnr. 23/2017) Godkjenning av protokoll fra møte 3/2017

Saksdokumenter: Protokoll fra møte 3/2017

Det var ingen merknader til protokollen.

Protokoll fra møte 3/2017, 18.9.2017, godkjennes.

Orienteringssaker

O-SAK 1 (Saksnr. 24/2017) Hva skjer på TIK?

Administrativ leder orienterte om framdriften i senterets doktorgradsprogram, nye rekrutteringer, seminarvirksomhet og publikasjoner siden forrige styremøte.

O-SAK 2 (Saksnr. 25/2017) Stabsseminar på TIK, 22.11.2017

Senterleder orienterte fra TIKs stabsseminar ut fra den utsendte oppsummeringen fra samlingen. Styret takket for et godt og nyttig dokument og kom med spørsmål og innspill til samlingens punkt om TIKs utdanningsprogram. Styret ba om en gjennomgang av TIKs studieprogram med vekt på en vurdering av ESST-masterprogrammet til et senere møte.

Saksdokumenter: Summary 221117

O-SAK 3 (Saksnr. 26/2017) Regnskapsrapport per 31.10.2017

Administrativ leder kommenterte det utsendte saksdokumentet. Overskuddet i regnskapet vil bli større enn det som ble varslet på forrige styremøte. Økningen skyldes regnskapsføring av interne UiO inntekter i 2017 som skal dekke kostnader i 2018. Styret kom med spørsmål til avvik mellom budsjetterte og bokførte personalkostnader. Dette ble forklart med en betydelig større refusjon av sykepenger enn budsjettert.

Saksdokumenter: Regnskapsrapport per 31.10.2017

Diskusjonssaker

D-SAK 1 (Saksnr. 27/2017) TIKs kapasitet og ressurstilgang; langtidsbudsjett og framtidige scenarier

Saksdokumenter: Notat fra senterleder

Senterleder innledet til diskusjon ved en gjennomgang av bakgrunnen for saken og de viktigste punktene i styrets tidligere diskusjoner. Ut fra styrets bestilling gjorde han rede for kompetansebehovet for de ulike gruppene ved senteret og presenterte konkrete tiltak for å rette på dette i form av å lyse ut to førsteamanuensis-stillinger, en fast som erstatning for en kommende pensjonist og en vikar for eksternt frikjøp av fast tilsatte medarbeidere.

Styret takket for presentasjonen og et grundig saksdokument. Styret støttet de foreslåtte utlysningene som en minimumsløsning. Styret drøftet også muligheten for og konsekvensene av å lyse ut ytterligere en stilling og andre tiltak som kan styrke TIKs kapasitet i forhold til de skisserte behov. TIKs ledelse ble bedt om å undersøke erfaringer fra bruk av «innstegsstillinger» ved andre enheter på fakultetet.

Styret gir sin tilslutning til planen om å rekruttere to nye førsteamanuenser, en fast og en vikar.

D-SAK 3 (Saksnr. 28/2017) Årsplan 2018

Saksdokumenter: Årsplan 2018 - 2020

Den utsendte årsplanen for 2018 – 2020 var en oppdatering av årsplanen for 2017 – 2019. Styret savnet litt mer konkrete tiltak og innarbeidelse av punkter fra oppsummering fra TIKs stabsseminar og ba om å få en revidert plan hvor dette er inkludert, til neste styremøte.

Saken utsettes til neste møte.

D-SAK 3 (Saksnr. 29/2017) Budsjett 2018

Saksdokumenter: Budsjett 2018 og Disponeringsskriv fra SV-fakultetet

Administrativ leder kommenterte innledningsvis budsjettutkastet for 2018, hvor det legges opp til positivt årsresultat på NOK 1 100 000 som vil styrke senterets økonomiske buffer ytterligere. Basisbevilgningen er tilbake på samme nivå som i 2015. I tillegg vil senteret få interne UiO-inntekter knyttet til prosjektsamarbeid. Videre legges det opp til en fortsatt stor portefølje av eksternfinansierte prosjekter.

Styret kom med spørsmål og kommentarer til intern husleie, stillingsutvidelse i administrasjonen, studenttiltak, omfanget av ekstern finansiering og finansiering av foreslåtte tiltak fra stabsseminaret.

Styret godkjenner budsjettforslaget for 2018 og tar langtidsbudsjettet til orientering.

Publisert 22. feb. 2017 13:16 - Sist endret 6. juni 2018 14:18