Innovasjonsbloggen

TIK Senter for teknologi, innovasjon og kultur ved Universitetet i Oslo representerer et av de eldste fagmiljøene innenfor innovasjon i Norge. Forskere herfra har deltatt i sentrale prosjekter som blant annet har ledet frem til et av de viktigste referanseverkene på feltet, The Oxford Handbook of Innovation, og den første boka om fremveksten til det norske innovasjonssystemet – Innovation, Path Dependency, and Policy: The Norwegian Case.

Publisert 9. des. 2013 08:16

I 1811, da universitetet i Oslo ble dannet, så samfunnet annerledes ut enn i dag. UiO, som var det første universitetet i Norge og som en gang i tiden skulle være med på å styrke Norge på veien mot selvstyre og legge grunnlag for økt kunnskap, har i dag fått selskap av mange andre store og viktige utdanningsinstitusjoner. Universitetet i hovedstaden bærer ikke lenger ansvaret med å utdanne nye embetsmenn og nasjonen alene. Vi er tradisjonelt sett et universitet for nasjonen, men nå må vi spørre oss hvilken rolle vi ønsker at UiO skal ha, ikke for landet som helhet, men for nærmiljøet det ligger i: hovedstadsregionen Oslo og Akershus.

Publisert 3. des. 2013 09:02

De skandinaviske hovedstedene er de mest innovative regionene i hvert av de tre landene, og har stor aktivitet innen forsknings- og utviklingsarbeid. Intervjuer med sentrale aktører i Stockholm, København og Oslo peker samtidig på en rekke betydelige utfordringer i innovasjon; svake tradisjoner for innovasjonspolitikk og en oppfatning av at samspillet mellom sektorer er for beskjedent. Selv om de tre byene er store i et skandinavisk perspektiv, mener mange at de har utfordringer ved at de er små i internasjonal sammenheng.

Publisert 19. nov. 2013 13:39

Det omfattende Innovation Union Scoreboard (IUS) viser store og økende forskjeller mellom innovasjonsevnen til landene i Europa, og Norge scorer generelt dårlig. Utvalget av indikatorer og datagrunnlaget kan kritiseres, ikke minst for Norges del, men det er også uttrykt et behov for at en ser nærmere på grunnlaget for indikatorene og hvordan de endrer seg over tid, bl.a. på bloggen til Innovasjon Norge. Et utgangspunkt for en slik diskusjon kan være EUs indikatordatabase på regionalt nivå: Regional Innovation Scoreboard (RIS) som omfatter 190 regioner. Heller ikke her er resultatene særlig lystelige for Norges vedkommende, men det kommer fram noen interessante forskjeller sammenlignet med våre nordiske naboer.

Publisert 8. nov. 2013 08:35

Høsten 2011 kom ideen, i 2012 ble aksjeselskapet registrert og patentsøknaden innlevert, i 2013 er første prototype fremstilt. Marte Bratlie, grunnlegger av selskapet RemovAid AS er et levende bevis på at veien fra idé til produkt er svært personlig.

Publisert 25. okt. 2013 10:31

Oslo MedTech savnet et virkemiddel for å fremme innovasjon i nært samspill med brukere og behov, og endte opp med å skape en helt ny satsing. Sykehus, forskningsmiljøer og bedrifter som arbeider med å skape nye varer og tjenester innenfor helse er med i nettverket Oslo MedTech, de er støttet økonomisk blant annet av VRI-programmet til Norges forskningsråd.

Publisert 17. okt. 2013 11:35

Et forskningsteam på TIK-senteret ledet av professor Magnus Gulbrandsen har det siste året arbeidet med prosjektet «Samhandling for forskning og innovasjon i hovedstadsregionen». Målet har vært å bidra til å skaffe en bedre forståelse av hvordan bedrifter, forskningsmiljøer og andre aktører samarbeider i hovedstaden for å skape innovasjon innenfor rammene av VRI-programmet som er initiert av Norges forskningsråd.