Aktuelle forskningssaker

Publisert 23. mai 2022 22:17

Antropologer og biologer saumfarer elver på fire kontinenter, på leiting etter en fisk med opphav i britisk imperialisme.

Publisert 13. mai 2022 11:20

Steffen Hornemann skriver masteroppgave om hvordan folk i Oslo bruker digitale teknologier til å komme seg rundt i byen, enten med sykkel eller til fots. Snart skal han til Italia for å presentere prosjektet sitt.

Publisert 30. nov. 2021 11:36

Hva regnes som kunnskap, hvem sin kunnskap blir anerkjent og hvordan undervises det egentlig på universitetet? Det sosialantropologiske fagmiljøet diskuterer avkolonisering av akademia.

Publisert 31. aug. 2021 13:18

Sarah Mahoney er blant de få antropologistudentene som har dratt på feltarbeid som normalt under pandemien. - Vi må ikke ta like mye hensyn til covid her i landsbyen som i Tokyo, sier hun.

Publisert 21. juni 2021 14:39

Vil det grønne skiftet føre til en mer ustabil energihverdag, også i Norge? Sosialantropolog mener vi kan lære noe av energifleksibiliten hos innbyggerne i en liten by i Nepal.

Publisert 8. juni 2021 09:12

Containerskipene blir stadig større. I en ny artikkel viser sosialantropologer at veksten ikke er bærekraftig, verken økonomisk, økologisk eller sosialt.

Publisert 3. mai 2021 09:52

- Skillelinjene mellom privat og offentlig er tydelige når tekst eller bilder deles digitalt. Dessuten har pandemiåret ført til større bevissthet om digitale vaner, sier antropolog Tuva Beyer Broch. Hun har fulgt ei gruppe kvinner mellom 19 og 25 år det siste året.

Publisert 26. mars 2021 18:46

Hvilke strategier tar en befolkning i bruk, når den er omgitt av militsgrupper, oljeselskap og doplangere? Antropolog Mónica Amador har vært på feltarbeid i en colombiansk sump.

Publisert 17. des. 2020 09:18

- Det er lurt bare å kaste seg ut i det, hvis du ønsker å publisere etter du har levert masteroppgaven, sier Håvard Lunde Helgesen. Han har skrevet både masteroppgave og tidsskriftartikkel om den nye industrirealiteten i det nordamerikanske rustbeltet.

Publisert 29. sep. 2020 09:17

Koronapandemien gjør at antropologer ved Universitetet i Oslo må tenke nytt om det tradisjonelle feltarbeidet. Et initiativ fra NAV åpner for at masterstudenter ved Sosialantropologisk institutt kan forske på brukere av velferdstjenester.

Publisert 24. sep. 2020 14:14

Hvordan har Norge og verden forandra seg i løpet av de siste ti åra? Går vi i retning mer inkludering og tillit eller mer utenforskap og mistenksomhet? Hvis du ikke fikk med deg Culcoms tiårsjubileum, har du mulighet til å se programmet i sin helhet.