Nobeleventyret startet i Oslo

Psykologene May-Britt Moser og Edvard I. Moser får Nobelprisen i medisin 2014. Begge er utdannet ved Psykologisk institutt.

Nobelprisvinnerne i medisin, May-Britt Moser og Edvard I. Moser, tok profesjonsutdanningen ved Psykologisk institutt på slutten av 80-tallet.

Foto: Geir Mogen/ NTNU

– Vi er veldig stolte over at Moser-paret har vært studenter hos oss og gratulerer prisvinnerne hjerteligst, sier instituttleder Kjetil Sundet.

– Dette viser at Psykologisk institutt utdanner forskere i verdenstoppen, legger han til.

Fornøyelig samarbeid

Våren 1990 fullførte paret profesjonsstudiet i psykologi ved Universitetet i Oslo. Edvard Moser tok sin hovedpraksis hos professor Ivar Reinvang på Rikshospitalet, mens May-Britt Moser testet løsmiddelpasienter ved Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI).

– Det var en fornøyelse å ha med dem begge å gjøre. Jeg gleder meg på deres vegne. De har virkelig gjort det meste selv fra bunnen av, sier Reinvang.

– Knapt lest noe bedre

– Jeg satt i sin tid i Mosernes hovedoppgavekomite, hvor vi hadde vanskeligheter med å trekke noe overhodet på oppgavene, sier professor Svein Magnussen.

– Senere satt jeg i May Britts doktorgradskomite og har vel knappest lest noe bedre. Det er ufattelig at et såpass ungt miljø får Nobelprisen, og bare helt utrolig at det går til to psykologer som driver grunnforskning.

– Det kan være en påminner om at det er i grunnforskningen de nye innsiktene kommer, understreker Magnussen.

Disputerte på rotters romforståelse

1995 disputerte ekteparet Moser ved Nevrofysiologisk institutt på Det medisinske fakultetet.

• May-Britt Mosers tittel: “Structural correlates of spatial learning in the hippocampus of adult rats”

• Edvard Mosers tittel: “Field potential changes in the dentate gyrus during spatial learning in the rat”

Hovedveileder var Per Oskar Andersen. Se liste over doktorgradene her

Av Svein Harald Milde