Forskningstorget: Mat på hjernen

Spising og smaking skjer ikke bare i munnen. Hjernen vår former smaken, hvordan vi nyter maten og om vi faktisk spiser den. Noen ganger er slike matassosiasjoner overraskende og morsomme, andre ganger kan de bli vanskelige.

Foto: Colourbox.com

Kom til Psykologisk institutts telt “Mat på hjernen” på Forskningstorget, for å lære mer om hva du og andre assosierer med mat! Finn ut hvordan smak og behag avhenger av farge og matens form. Oppdag hvordan kvalmereaksjoner på mat er knyttet til kulturen du er oppvokst i. Test reaksjonstiden i et dataspill. Kan du slå din egen ubevissthet når du må unngå usunn mat? Skaff deg innsikt i hvordan sult og nytelse i kombinasjon bestemmer hvor mye du spiser.

Kan du bruke matassosiasjoner til å spise sunnere og nyte det? Kom og finn ut!

Sulten på ny forskning?

Fredag 18. september og lørdag 19. september 2015 forvandles Universitetsplassen i Oslo til et sydende torg av spennende forskningsaktiviteter for barn og voksne i alle aldre.

Et besøk på Forskningstorget betyr morsomme og lærerike opplevelser for både små og store. På torget kan de ta del i ulike forskningsaktiviteter og spennende eksperimenter.

Hva er egentlig sunn mat? Blir det mark til middag i framtiden? Spiser vi trær? Hva skjer med klimaet og hvordan påvirkes matproduksjonen? Kan du virkelig spise deg sunn?  På torget lar vi deg få innblikk i noe av det Norges fremste forskere arbeider med i dag, for at det skal bli bedre for oss alle i morgen.

Årets tema for forskningstorget og de nasjonale forskningsdagene er mat.

Publisert 9. sep. 2015 08:30 - Sist endret 4. apr. 2023 15:49