English version of this page

Aktuelle forskningssaker

Publisert 7. mars 2024 07:08

- Jeg er dypt beæret over å få denne prisen. Som en som studerer hjernen, er denne anerkjennelsen spesiell, siden den er oppkalt etter Fridtjof Nansen, som hadde banebrytende bidrag til nevrovitenskapen. Det sier førsteamanuensis ved Psykologisk institutt Daniel Quintana. Han får årets Fridtjof Nansen belønning for yngre forskere i realfag og medisin.

Publisert 17. okt. 2023 11:09

Psykologisk institutt sin artikkelpris deles ut årlig til en stipendiat på vårt ph.d.-program. Prisen deles ut for å synliggjøre og premiere et vitenskapelig arbeid av særlig høy kvalitet.

Publisert 23. juni 2023 12:14

Eirunn Skaug mottar H.M. Kongens gullmedalje for studie som viser at gener spiller en betydelig rolle for hvor sannsynlig det er at du vil oppleve traumatiske hendelser: – Det som skjer i livet vårt er slettes ikke alltid tilfeldig.

Publisert 27. apr. 2021 10:06

I stedet for frie ungdomsliv opplever unge mennesker i dag isolering og restriksjoner, stengte skoler og fritidstilbud, ensomhet og frykt for alt de går glipp av.

Publisert 9. okt. 2020 08:50

Flere er bekymret, føler på ensomhet, har søvnvansker og kjenner på angst og depresjon. - Koronapandemien har gjort mange av oss mer sårbare psykisk, og de som var mest sårbare fra før, er spesielt utsatt, sier professor i psykologi, Espen Røysamb.