Forskningsdagene

Tidligere

Tid og sted: , Nedjma, Litteraturhuset

Fremtidig enehersker, Sofie Frøysaa, har med podkasten Sofie kupper Norge satt seg fore å gjøre Norge til et diktatur. Møt henne i topp hemmelig samtale med Carl Henrik Knutsen, Cathrine Thorleifsson og Sofie Høgestøl.

Tid og sted: , Kulturhuset Hovedrommet, Oslo

Kan andre verdier enn penger motivere til gode prestasjoner? Har økonomiske resonnementer for stor plass i den offentlige debatten?  Må vi jobbe mer for å dekke fremtidige underskudd på offentlige budsjetter? Økonomisk institutt inviterer til debatt om verdier og avveininger i samfunnsøkonomien.

Tid og sted: , Universitetsplassen

Mennesker har alltid krysset landegrenser og funnet seg til rette på nye steder, med nye mennesker, kulturer og språk. Dette er vanskeligere når det skjer på grunn av flukt.

Tid og sted: , Litteraturhuset, Amalie Skram

Selv om den vitenskapelige kunnskapen om klimaendringene er overveldende, henger samfunnsmessige endringer etter. Hvor er proppen i systemet?  Hvorfor er det så vanskelig å skifte kurs?

Tid og sted: , Universitetsplassen

Spising og smaking skjer ikke bare i munnen. Hjernen vår former smaken, hvordan vi nyter maten og om vi faktisk spiser den. Noen ganger er slike matassosiasjoner overraskende og morsomme, andre ganger kan de bli vanskelige.

Tid og sted: , Universitetsplassen i Oslo sentrum

La hukommelsen løpe løpsk i opplevelsesrommet og se hva du husker!

Tid og sted: , Universitetsplassen i Oslo sentrum

La hukommelsen løpe løpsk i opplevelsesrommet og se hva du husker!