Studentene er de viktigste brobyggerne

- I min verden finnes det knapt noe mer verdifullt enn engasjerte og kunnskapsrike studenter, sa prorektor Gro Bjørnerud Mo, da hun hilste studentene under utdelingen av Våg å vite-prisene på SV-fakultetet.

prisvinnerne

Fra venstre: Prorektor Bjørnerud Mo, Magnus Eliasson Stubhaug, Kamilla Knutsen Steinnes, Hans Rasmus Glomsrud, Eli Ramsvik Melby og prodekan Ingjerd Hoëm (Foto: Lasse Moer/UiO)

- Studentene er de viktigste brobyggerne mellom universitetet og samfunnet rundt oss, sa Bjørnerud Mo og takket for muligheten til å være med å feire masterstudentene på SV, som både har utfordret etablerte sannheter og levert oppgaver som er av høy kvalitet.

Snakker like gjerne om utdanning

- Universiteter snakker til vanlig mye om forskning. Vi i det nye rektoratet snakker like gjerne om studenter og utdanning. Ved et europeisk ledende universitet som UiO har vi fantastiske muligheter til å dyrke fram forbindelsene mellom forsking og utdanning, framholdt Bjørnerud Mo, som understreket at Våg å vite-prisen gjør nettopp det

-  Den bidrar til en tydeligere verdsetting og synliggjøring av studenters betydelige bidrag til kunnskapsutviklingen.

Minner om kritisk kunnskap

«Våg å vite» er et motto som identifiserer og formidler vesentlige verdier ved akademisk arbeid og tenkning, fortsatte hun.

- Mottoet forener studenter og ansatte og minner oss alle om universitetets rolle som forsvarer av kritisk kunnskap i Norge og langt utenfor landets grenser, avsluttet prorektor Gro Bjørnerud Mo.

De fire vinnerne er:

Det var i år 10 nominerte kandidater. Årets vinnere, som får 10 000 kroner hver, samt diplom, heder og ære er:

• Eli Ramsvik Melby for masteroppaven: «Identity Struggles – LGBT activism in Morocco». Melby får prisen innenfor kategorien: Sosiologi, samfunnsgeografi, sosialantropologi, organisasjon, ledelse og arbeid og Development Geography.
  • Hans Rasmus Glomsrud for masteroppgaven: «Byråkraten mellom barken og veden». Glomsrud får prisen i kategorien: Statsvitenskap, Peace and Conflict Studies.
  • Kamilla Knutsen Steinnes for masteroppgaven: «Too Cute for Words: Cuteness Evokes the Kama Muta Emotion and Motivates Communal Sharing». Steinnes får prisen innenfor kategorien: Psykologi (master og profesjonsstudiet).
  • Magnus Eliasson Stubhaug for masteroppgaven: «Housing and Wealth Inequality». Stubhaug får prisen innenfor kategorien: Economics, samfunnsøkonomisk analyse, teknologi, innovasjon og kultur og Society, Science and Technology in Europe.

Skeiv aktivisme på dagsorden

- Det er veldig hyggelig å få en slik anerkjennelse. Jeg synes det er viktig at skeiv aktivisme blir satt på dagsorden, sier Eli Ramsvik Melby, som er en av årets fire Våg å vite-prisvinnere ved det Samfunnsvitenskapelige fakultet.

Stor betydning for kommunereformen

Fylkesmannens personlige tolkninger og oppfatninger har hatt overraskende stor betydning i arbeidet med kommunereformen, sier Hans Rasmus Glomsrud om funnene i sin masteroppgave.

Videreutvikler funnene om formuesulikhet

- Det er utrolig gøy og veldig inspirerende for videre arbeid. Jeg holder for øyeblikket på med å videreutvikle det jeg gjorde i oppgaven, så det å få anerkjennelse gir meg ekstra inspirasjon, sier Stubhaug om det å vinne Våg å vite-prisen.

Derfor elsker vi søte dyr

- Omsorgsbehovet i oss vekkes til live av søte dyr. Følelsene er faktisk like sterke hos noen som å se en far bli gjenforent med datteren sin etter lang tid, sier Kamilla Knutsen Steinnes ved Psykologisk institutt og vinner av årets Våg å Vite-pris i kategorien psykologi.

Våg å vite prisen

Våg og vite-prisen deles i år ut for fjerde år på rad. Våg å vite-prisen ble etablert under SV-fakultetets 50-årsjubileum, som en gave fra rektoratet, og går hvert år til studenter fra fire ulike fagområder ved fakultetet. Gjennom masteroppgavene sine skal de ha utfordret etablerte sannheter i samfunnet.  I tillegg er det en forutsetning at oppgavene holder et høyt faglig nivå.

Publisert 9. nov. 2017 17:03 - Sist endret 31. okt. 2019 14:03