Protokoll fra programråd i sosiologi

11. april, kl. 10:15 - 12.00, Harriet Holters hus, møterom 241.

Til stede: Anniken Hagelund (undervisningsleder), Mette Andersson, Eivind Grip Fjær, Inger Furseth, Marianne Nordli Hansen, Torbjørn Skardhamar, Olav Kjærheim Tørstad (studentrepresentant BA), Ruth Eva Jørgensen (studentrepresentant MA), Bethina Strandberg-Jensen (studiekonsulent MA og sekretær), samt Bjørn Schiermer Andersen (emneansvarlig for SOS4510)

Meldt forfall: Nicolai T. Borgen og Marie Johanne Talleraas (studiekonsulent BA). 

SAK 1
Saksnr. 19/18

Godkjenning av saksliste og referat fra møtet 21. mars, eventuelle spørsmål om inhabilitet i saker som skal behandles.

Vedtaksforslag:
Programrådet godkjenner saksliste og protokoll.

Saksdokumenter:

Protokoll fra møtet 21. mars

Vedtak: Programrådet godkjente saksliste og protokoll

 

 
SAK 2
Saksnr. 20/18

Vedtakssak

Pensum og emnebeskrivelser for spesialiseringsemner på masternivå i sosiologi høsten 2018

Vedtaksforslag: Programrådet slutter seg til følgende forslag til pensum og emnebeskrivelser for høsten 2018.

 

  • SOS4013

Emneansvarlig: Marianne Nordli Hansen

Sakspapirer:

Endringer i pensum

Ingen endringer i emnebeskrivelsen

Vedtak: Programrådet godkjente pensumlisten.

 

  • SOS4200

Emneansvarlig: Anniken Hagelund

Sakspapirer:

Endringer i pensum

Ingen endringer i emnebeskrivelsen

Vedtak: Programrådet godkjente pensumlisten.

 

  • SOS4510

Emneansvarlig: Bjørn Schiermer Andersen

Sakspapirer:

Endringer i pensum og emnebeskrivelsen

Vedtak: Ikke vedtatt. Både emneansvarlig selv og medlemmer fra programrådet ønsker å gjøre ytterligere endringer i pensumlisten. Emneansvarlig sender derfor en ny revidert pensumliste på sirkulasjon pr. e-post til programrådet 2. mai. I.F. og M.A. har forslag til mulige pensumbidrag som de sender til emneansvarlig.

 

 
SAK 3
Saksnr. 21/18

Vedtakssak

Endring av vurderingsform for spesialiseringsemner på bachelornivå

Notat

Vedtak: Programrådet stilte seg bak de foreslåtte endringene av vurderingsform for høstens spesialiseringsemner på bachelornivå, foruten semesteroppgaven for SOS2700 som emneansvarlig selv ønsker å endre til en 6-timers skoleeksamen. Programrådet godkjente endringen for SOS2700. Undervisningsleder presiserte at hver enkelt vurderingsform vil måtte tilpasses slik at sensur ikke overstiger 0,75 timer, jamfør fakultetets nye timesatser.

 

 
SAK 4
Saksnr. 22/18

Diskusjonssak

Dimensjonering av undervisningsporteføljen ved ISS

Oppfølgingssak fra forrige programrådsmøte om instituttstyrets vedtak om dimensjonering av undervisningsporteføljen ved ISS (sak 3).

Undervisningsleder la fram et utkast til kutt i undervisning på sosiologi (som også finns i styrenotatet i lenken over). Datagrunnlaget ble sendt pr. epost til programrådsmedlemmene i forkant av møtet.

Kommentarer fra programrådet:

  • SOS1000: Flere av programrådets medlemmer mener at det vil være synd å kutte antall seminarganger fra 14 til 9 da det er i seminarene at førsteårsstudentene blir kjent med hverandre. Det ble også diskutert om studentenes programutvalg bør engasjeres enda mer for å opprettholde det sosiale miljøet blant studentene fremfor at det skal gå av undervisningspotten. Det ble også foreslått studentene bør bli oppfordret til å danne egne kollokviegrupper som instituttet legger rom til, og at emneansvarlig utarbeider et oppgavesett som kollokviegruppene kan jobbe med på egen hånd i gruppene. Seminarlederen kan også få et tydeligere oppdrag til å fokusere på det sosiale miljøet i seminarene, i tillegg til det faglige innholdet. Emneansvarlig presiserte at kuttene som er foreslått hverken vil medføre kutt i det faglige opplegget eller i pensum for emnet, men at det faglige opplegget vil måtte organiseres på en annen måte. Studentrepresentanten informerte om at PU sender noen tilbakemeldinger pr. e-post til emneansvarlig angående emnet.
  • SVMET1010: Emneansvarlig kom med en saksopplysning om at man i tillegg vil gå fra 10 til 9 seminarganger fordi siste seminar ble brukt som eksamensforberedende, noe som ikke lenger er nødvendig ettersom man har fjernet skoleeksamen.
  • SOS3090: I.F. informerte om at individuell veiledning aldri har inngått som en del av timeregnskapet, men som en del av de ansattes treffetid der studentene har uformelle møter med de vitenskapelige. Undervisningsleder har inntrykk av at det i praksis gis timer for individuell veiledning også på BA-oppgavene og vil undersøke dette nærmere. Både I.F. og M.N.H. argumenterte for at det ikke er ønskelig at bachelorstudentene tildeles veiledere slik som for masteroppgaven.
  • SOS4020: MA-studentrepresentanten informerte om at studentene stiller seg negative til å ha større seminargrupper. Seminarlederne har i forveien liten tid til å hjelpe alle studentene i seminarene. Noen av programrådets medlemmer stilte seg også negative til å ha nivådifferensiering i seminargruppene.
  • SOS4090: M.N.H. uttrykte bekymring for å redusere antall seminarganger fra 10 til 8 (årlig). Undervisningsleder informerte om at på andre masterprogrammer tilbys det ikke veiledningsseminarer i det hele tatt til studentene som skriver masteroppgave. 

Saken behandles i instituttstyret 11. april 2018. Undervisningslederen følger opp status for saken til neste programrådsmøte i juni.

 

 

SAK 5
Saksnr. 23/18

Eventuelt

  • SOS1120 Kvantitativ metode: Undervisningsleder og emneansvarlig informerte kort om at samfunnsgeografi ønsker at studentene deres skal få ta SOS1120 sammen med sosiologistudentene fra og med våren 2019. Samfunnsgeografi sitt eget metodeemne legges ned. SOS1120 er i forveien åpent for andre programstudenter ved UiO som sosiologi har en avtale med. Dersom emnet skal gjøres om til et SOSGEO-emne må det vedtas i programrådet.

 

  • Evaluering av SOS1000: M.N.H. etterlyser en bedre evaluering av SOS1000 enn den som ble foretatt høsten 2017 (særlig at hver enkelt forelesning og pensum tilknyttet forelesningen evalueres, i stedet for evaluering av forelesningsbolker som helhet, og høyere svarprosent). Dette for å sikre at det blir kartlagt hva som fungerer bra og ikke bra i emnet etter alle endringene som har blitt gjort i emnet. Emneansvarlig mener at evalueringen i forveien legger opp til å fange opp slike momenter ved hjelp av fritekstfelt i spørreskjemaet. Det ble videre diskutert i programrådet hvordan man kan utarbeide gode evalueringsskjemaer ("best practice"), og det ble foreslått å ta det opp som et tema for et framtidig stabsseminar.
 
Publisert 20. apr. 2018 12:22 - Sist endret 9. mai 2018 13:19