Protokoll fra programråd i sosiologi

3. februar, kl. 10.15 - 11.30, Harriet Holters hus, møterom 221

Til stede: Anniken Hagelund (undervisningsleder), Mette Andersson, Inger Furseth, Marianne Nordli Hansen, Eivind Grip Fjær, Nicolai Topstad Borgen, Ingunn Netland Torgrimsen (studentrepresentant BA), Adrian Farner Rogne (studentrepresentant MA), Hilde Omberg (studiekonsulent BA), Bethina Strandberg-Jensen (studiekonsulent MA og programrådssekretær)

SAK 1
Saksnr. 1/16

Godkjenning av saksliste og referat fra møtet 16. desember, eventuelle spørsmål om inhabilitet i saker som skal behandles.

Vedtak:
Programrådet godkjenner saksliste og referat.

Saksdokumenter:

Referat fra møtet 16. desember

 

 

SAK 2
Saksnr. 2/16

Orienteringssak

Karakterstatistikk for eksamener høsten 2015

Notat

Undervisningsleder orienterte kort om karakterstatistikk for høstens eksamener. Det har ikke vært noen store endringer i karakterer i forbindelse med klagesensur, men ikke all klagesensur for høstens eksamener er ferdigbehandlet enda.

M.N.H. lurte på bruken av sensorer for emneoppgaver på masterprogrammets spesialiseringsemner. Emneansvarlig har ofte veiledet studentene på emneoppgaven og kan derfor risikere å kjenne igjen besvarelsen ved sensureringen. Det samme gjelder studentens skoleeksamensbesvarelse i samme emne som har samme kandidatnummer som studentens emneoppgave. Kan studentenes anonymitet sikres på en annen måte? Saken diskuteres videre på neste programrådsmøte.

 

 
SAK 3
Saksnr. 3/16

Diskusjonssak

Første semester – masterprogrammet i sosiologi

Notat

Programrådets medlemmer var stort sett alle enige i at det vil være lurt å strekke forelesningsrekken for SOS4001 over flere uker, slik det blir skissert i forslaget, men at man gjerne kan ha skoleeksamen i SOS4001 én uke før, dvs. i uke 45 i stedet for uke 46.

Programrådets medlemmer var delte i sine meninger om man skal fortsette med spørretimene på SOS4001 eller om man i stedet skal ha seminarundervisning. Det var også delte meninger om man skal gjøre seminarundervisningen obligatorisk eller ikke. 

Undervisningsleder diskuterer saken videre med emneansvarlig. Dersom seminarundervisningen skal være obligatorisk må saken vedtas av programrådet ved neste møte eller senest 2. mars.

 

 
SAK 4
Saksnr. 4/16

Eventuelt

  • I.F. tok opp retningslinjene for oppgaveskriving som en sak under eventuelt og hvorvidt de sender uklare signaler om hvilke standarder for referanser studentene skal bruke. Retningslinjene som gjelder disponeringen av oppgaver er først og fremst ment som en hjelp for studenter som skal skrive semester- og oppgaveskrivingen i sosiologi, og ikke empiriske oppgaver som bachelor- og masteroppgaver eller metodeemner. Referansestilen som nevnes i retningslinjene er instituttets anbefaling til sosiologistudentene og gir dem konkrete eksempler på hvordan man refererer. Referansestilen anbefales for alle typer oppgaver innen sosiologi, også empiriske oppgaver. Ordlyden i ingressen på nettsiden er nå endret. Det er også gjort endringer på emnesidene.

 

  • M.N.H. lurte på hvorfor det har blitt en redusering i antall spesialiseringsemner innen sosiologi på masternivå. For høstsemesteret er det SOS4013, SOS4402, SOSGEO4604 og SOS4301 der de to sistnevnte emnene er et samarbeid med samfunnsgeografi, mens det på våren er SOS4100, SOS4200, SOS4301 og SOSGEO4800. M.N.H. oppfordrer derfor til en mer helhetlig gjennomgang av hvilke og hvor mange spesialiseringsemner som tilbys. På velkomstmøtet for masterstudentene i august vil emneansvarlige for spesialiseringsemner fremover også bli bedt om å presentere seg og sitt emne.  

 

  • E.G.F.lurte på status for mulighetene for å gå bort fra papirinnlevering av masteroppgaven og kun levere masteroppgaven elektronisk. Dette vil gi masterstudentene noen ekstra dager til å skrive oppgaven ferdig. Studiekonsulenten og tidligere undervisningsleder har allerede undersøkt mulighetene for dette og en del sensorer foretrekker fortsatt å få masteroppgaven i papirformat (se protokoll fra programrådets møte i november). Det vil heller ikke være aktuelt å ha én frist for elektronisk innlevering av masteroppgaven og en annen frist for innlevering av masteroppgaven i papirformat. Dette vil være for krevende å administrere, særlig med tanke på 30.juni-fristen som er tett opp mot sommerferien og samtidig med masteropptaket. I arbeidslivet må studentene også forholde seg til fastsatte frister, og arbeidet med masteroppgaven vil derfor være en viktig læring mot det.

 

 
Publisert 22. feb. 2016 10:31 - Sist endret 19. jan. 2017 12:33