Risiko, intervensjon og evidens

Ivar Frønes, Helene Eng, Sigrun Ertesvåg og John Kjøbli har utforsket den populære intervensjons- og evidenstekningens utbredelse i ulike fagmiljøer, og setter den inn i en samfunnsmessig sammenheng i boka "Risiko intervensjon og evidens".

Sammendrag

Denne boka plasserer intervensjons- og evidensbasert tenkning i en vitenskapelig sammenheng og setter den inn i en videre samfunnsmessig sammenheng.

De to siste tiårene har begrepene intervensjon og evidens fått en stadig mer framtredende plass i ulike fagmiljøer. Mens intervensjon refererer til bruk av systematiske tiltak for blant annet familiestøtte, individuell mestring eller styrking av et utviklingsfremmende miljø i skole og barnehage, refererer evidens til en vitenskapelig vurdering av effekten av tiltakene. I denne boka settes intervensjon og evidens inn i tverrfaglig sammenheng. Blant annet diskuteres evidensbasering og profesjonell autonomi, ulike forståelser av evidensbegrepet og utfordringer knyttet til det samt implementering og implementeringsforskning   

Denne boka er en del av en serie på fire bøker om systematiske tiltak for å støtte barns utvikling. Risiko, intervensjon og evidens: Utfordringer og strategier for barnevern, utdanning, helse og politikkretter seg mot studenter i pedagogikk, spesialpedagogikk, psykologi, barnevern, sosialt arbeid og sosiologi. Ansatte i barnevern, PPT, barne- og ungdomspsykiatri, skoleledere og lærere, så vel som ansatte i administrativ og politisk ledelse på lokalt, regionalt og nasjonalt nivå, vil også ha interesse av boka.

 

Mer om boka

Av Eng, Helene; Ertesvåg, Sigrun; Frønes, Ivar; Kjøbli, John
Publisert 5. juli 2017 14:26 - Sist endret 5. juli 2017 14:26