Substans og fremtreden - Omdømmehåndtering i offentlig sektor

Bokens redaktører er Arild Wæraas, Haldor Byrkjeflot og Svein Ivar Angell, og boken er skrevet med utganspunkt i prosjektet Legitimacy, identity, hierarchy: Strategic communication in the hospital sector. De bidrar også med flere kapitler i boken. Hogne Lerøy Saatøen, som er medarbeider på prosjektet, bidrar også med et kapittel i boken.

Offentlige organisasjoner fokuserer i økende grad på hvordan de ønsker å bli oppfattet. Flere og flere utvikler strategier og grep for å forbedre sitt omdømme, bl.a. gjennom økt satsing på strategisk kommunikasjon.

Det er blitt mer og mer vanlig for offentlige organisasjoner å snakke om identitet og merkevarebygging, omdømme - begreper som inntil nylig var vanligst i privat sektor. Det økte fokuset på omdømme gjør seg gjeldende innenfor så godt som alle sektorer og forvaltningsnivåer, og reiser mange typer av viktige problemstillinger - etiske som forvaltningsmessige.

En rød tråd i boka er spørsmålet om det er uproblematisk at offentlige organisasjoner, i likhet med de i privat sektor, har blitt «omdømmehåndterende» og jobber strategisk i forhold til å påvirke «historiene som fortelles om organisasjonen». I denne antologien beskriver, analyserer og forklarer forskere fra forskjellige fagområder (offentlig politikk, organisasjonsfag, strategisk kommunikasjon, retorikk) dette fenomenet. Boken tar for seg et bredt spekter av innfallsvinkler, og bidragsytere fra våre naboland sørger for komparative sideblikk.

Boka er utgitt på Universitetsforlaget.

Publisert 17. nov. 2011 09:47 - Sist endret 24. jan. 2020 09:27